استفاده از گیاه در دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند علاوه بر ایجاد جلوه‌ای خاص و چشم‌نواز در فضا اثرات فیزیکی و روانی نیز بر روی کاربران فضا داشته باشد.

نتایج یک پژوهش از محققین رفتارشناسی دانشگاه روگرز نشان داده، فرد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می‌تواند حالت روحی نامتعادل خود را به حالت طبیعی بازگرداند. در حقیقت استفاده از گیاه در دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی عاملی برای بهبود و تعدیل رفتار انسان و کاهش استرس در طول شبانه‌روز بوده و هر بار نگاه کردن به آن، عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

فواید استفاده از گیاه در طراحی داخلی و نکات مهم برای انتخاب آنها

ما هر روز در معرض بسیاری از آلودگی های تنفسی هستیم، بخشی از این آلودگی می تواند توسط گیاهان آپارتمانی، تسویه شده و فضا را پاکیزه نمایند.

اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی، ناسا و انجمن پیمانکاران فضای سبز آمریکا تحقیقی کردند تا ببینند آیا می‌شود از گیاهان خانگی برای تصفیه‌ی هوای اقامتگاه‌های فضایی استفاده کرد. در این تحقیق توانستند چندین گیاه را بیابند که توانایی تصفیه‌ی ترکیبات فرّار عادی را داشتند. این گیاهان می‌توانند هوای داخل خانه‌ را که معمولاً از هوای بیرون آلوده‌تر است، تمیز کنند.

رسیدگی به گیاهان در منزل و مشاهده رشد و نمو آن در فضاهای خانگی و اداری باعث رفع استرس و شادی در فرد می شود. گیاهان توانایی جذب صوتی نسبتا خوبی دارند به همین دلیل در دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی و اداری در برخی موارد به عنوان جاذب های طبیعی سروصدا از آنها استفاده می کنند. استفاده از گیاهان در طراحی داخلی می‌تواند تا حد زیادی بدون آنکه به چیدمان محیط لطمه بزند، صدا‌های مزاحم را به خود جذب کند.

مانند هر عنصر دیگری در دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی قبل از خریداری گل و گیاه باید تحقیقات لازم را انجام دهید، در غیر اینصورت ممکن است در مدت زمان کوتاهی پس از خرید، گیاه پژمرده و بمیرد. بعضی از گیاهان آپارتمانی نیاز به نگه داری و شرایط آب و هوایی خاصی دارند که شاید این شرایط در خانه شما مهیا نباشد.

برخی از گیاهان روند چرخشی برای جذب کربن دی اکسید در روز و انتشار آن در شب دارند. به همین دلیل برای فضاهایی مانند اتاق خواب گزینه مناسبی نیستند. پس بهتر است قبل از خریداری در مورد این ویژگی گیاهان تحقیق و پرس و جو کنید.

در هنگام خریداری به موقعیت گیاه و اندازه آن توجه کنید. بعضی گیاهان برگ‌های پراکنده و جدا از ساقه دارند و به فضای بزرگی در اطراف خود نیاز دارند که برگ‌های آن ها بدون هیچ فشار و محدودیتی رشد کند. اگر فضای شما محدود و کوچک است، برای این گیاهان مناسب نیست و به برگ‌هایشان آسیب می‌رساند.

انواع خاصی از گیاهان باعث تشدید آلرژی در افراد می‌شوند، به همین دلیل بهتر است، زمان خرید از فروشنده اطلاعات کافی را جویا شده تا در این زمینه دچار مشکل نشوید. همچنین برخی گونه های گیاهی سمی هستند و در صورتی که توسط کودکان یا حیوانات خانگی، بلعیده شود، خطرات بالا و مرگباری را در پی دارد. که متعاقبا اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، به این نکته نیز باید توجه ویژه ای داشته باشید.

استفاده از گیاهان بزرگ می‌تواند برای تغییر رنگ یا تکمیل طراحی در گوشه‌های فضا یا بخش‌های جداکننده فضاهای مختلف، در طراحی داخلی مناسب باشد و گلدان‌های کوچک برای قرار گرفتن روی میز  و یا قفسه ها بهتر خواهند بود.

در حقیقت گیاهان بزرگی مانند نخل، فیکوس و نخل‌های دراسنا به علت اندازه بزرگ خود برای جلب ‌توجه افراد و پرت کردن حواس آن‌ها از نقایص منزل استفاده می‌شوند، به همین منظور از گزینه‌های همیشگی طراحی داخلی محسوب می‌شوند. از این گیاهان می توان در طراحی داخلی با عنوان نقطه کانونی استفاده کنید. برای این منظور کافی است آن را در گوشه دلخواه خود در منزل یا محل کار قرار داده و برای تکمیل زیبایی آن، از گیاهانی کوچک‌تر در گلدان کمک بگیرید.

فواید استفاده از گیاه در طراحی داخلی و نکات مهم برای انتخاب آنها

گیاهان با ظاهر نامتعارف، مجسمه‌های زنده‌ای به شمار می‌روند که با گذشت زمان رشد کرده و ظاهری شگفت‌انگیز به خود می‌گیرند. استفاده از گیاه در طراحی داخلی برای پنهان کردن یک منظره نیز مرسوم است. برای مثال می‌توان از گیاهان برای پنهان کردن تجهیزات الکترونیکی روی دیوار استفاده کرد.

استفاده از گیاهان با طیف رنگی مختلف، به محیط شادابی و رنگ می‌بخشد. استفاده از گیاه در طراحی داخلی مثل اضافه کردن ادویه به غذا، می‌تواند تغییری استثنایی ایجاد کند. برگ‌های به رنگ سفید، نقره‌ای، زرد، قرمز، بنفش و یا نارنجی و گاهی ترکیب چندرنگ در برگ‌های گیاهان، به فضای ساده‌ای که در آن قرار می‌گیرند، عمق می‌بخشد. قرار دادن چند گیاه در کنار یکدیگر با ترکیب مناسب، تصویری زیبا و مؤثر در گوشه‌ای از منزل خلق خواهد کرد.

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر