قصد دارید یک دفتر کار خانگی داشته باشید؟

فرقی نمی‌کند دفتر کار خانگی شما در یک ساختمان فرعی، یک اتاق خواب کوچک یا فقط در گوشه‌ای از یک اتاق قرار داشته‌باشد، در هر صورت چند نکتهٔ ضروری وجود دارد که بهتر است هنگام ایجاد یک فضای کاری پربازده در خانه آن‌ها را در نظر بگیرید.

طراحی دفتر کار خانگی

اگر یک هفتهٔ کاری کامل، یا تنها چند ساعت در روز را آنجا سپری می‌کنید، در هر حال مهم است که دفتر کار خانگی شما مکانی راحت و دعوت‌کننده برای گذران وقت و انجام مؤثر کارها باشد.

این ۹ نکتهٔ کلیدی برای طراحی یک دفتر کار خانگی زیبا و کاربردی شما را هدایت می‌کنند:

۱. مکان دفتر کار خانگی عامل کلیدی است

دفتر کار خانگی شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی دارند. شما می‌توانید در یک اتاق مجزا، یک گوشهٔ آرام و یا حتی در آشپزخانه‌تان یک دفتر کار داشته باشید. نکتهٔ کلیدی در انتخاب مکان مناسب برای دفتر کار خانگی این است که به محل کار و زمان انجام کار خود فکر کنید.

انتخاب محل مناسب دفتر کار خانگی بسیار مهم است

اگر یک مادر پرمشغله هستید، یک میز آشپزخانه ممکن است گزینهٔ ایده‌آلی برای محل استقرار شما باشد. و اگر کار حرفه‌ای انجام می‌دهید، فضایی که شما را از جریان‌های روزمرهٔ خانه جدا کند، گزینهٔ بهتری خواهد بود.

۲. برای دفتر کار خانگی فضای کافی درنظر بگیرید.

مطمئن شوید که فضای کافی برای کار کردن راحت در اختیار دارید. از خودتان بپرسید آیا می‌توانید به راحتی از سمتی به سمت دیگر حرکت کنید؟ می‌توانید بایستید یا دورتر از میز بنشینید؟ شاید بگویید «این که فکر کردن ندارد!». اما ممکن است خیلی راحت در دام دست کم گرفتن فضای مورد نیاز بیفتید!

نور برای طراحی دفتر کار خانگی موضوع بسیار مهمی است

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از اندازه‌های کلیدی که طراح‌های حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند کمک بگیرید. برای یک فضای کار حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر عرض و ۲۱۰ سانتی‌متر عمق را در نظر داشته باشید.

۳. انتخاب میز و صندلی برای دفتر کار خانگی

شاید مهم‌تر از هر نکتهٔ دیگر این باشد که میز و صندلی مناسبی برای دفتر کار خانگی انتخاب کنید. میزی را انتخاب کنید که به قدر کافی برای وسایل شما گسترده باشد. یک کشو، فضایی برای اسناد و منابع، یا فضایی برای یادداشت‌برداری می‌توانند ایده‌آل باشند. در حالت ایده آل، میز کار شما باید حداقل ۱۲۰ سانتی متر عرض داشته باشد.

نقش مبلمان در دیزاین دفتر کار خانگی

با این حال، اگر تنها چیزی که نیاز دارید لپ تاپ است، می‌توانید با هزینه کمتری میز مورد نیازتان را تهیه کنید. بیشتر افراد عرض ۱۵۰ سانتی متر یا بزرگتر را ترجیح می‌دهند. در حالی که میز کار با قابلیت تنظیم ارتفاع ایده آل است، اما همیشه در محیط دفتر کار خانگی کارآمد نیست.

ارتفاع بین ۷۰ تا ۷۵ سانتی متر برای میز کار مناسب است. چیزی که شاید اهمیت بیشتری نسبت به میز دارد، صندلی خوب است. صندلی ارزش این را دارد که هزینهٔ بیشتری برایش کنید. در عوض کمر و گردنتان از شما متشکر خواهند بود!

۴.  قفسه‌بندی و بایگانی کردن

هنگام طراحی یک دفتر کار خانگی درنظر گرفتن محلی برای قراردادن وسایل و بایگانی کردن اغلب نادیده گرفته می‌شود. در حالی که این مورد تاثیر قابل توجهی در بازدهی و بهره‌وری شما خواهد گذاشت. به گردش کار خود فکر کنید. چه مدارک و وسایلی به میز کارتان اضافه می‌شوند؟ در حین کار کجا می‌مانند؟ بعد از اتمام کار کجا قرار داده می‌شوند؟

طراحی یک دفتر کار خانگی

صندوق ورودی خود را روی میز کار یا  کنار آن قرار دهید. کار فعلی خود را جایی دم دست بگذارید. یک فضا هم در همان نزدیکی برای آرشیو کردن و بایگانی پیدا کنید. منابع مرجع را فراموش نکنید. اگر از کتابچه‌های راهنما، کاتالوگ یا کتاب مرجع استفاده می‌کنید، قفسه‌ای را نزدیک میز خود قرار دهید تا همیشه در دسترس باشند.

۵. محل ملاقات در دفتر کار خانگی

در طول روز مشتری یا مراجعه‌کننده دارید؟ اگر فضای کافی برای جلسه‌ها و اجتماع‌های کوچک دارید، خوش به سعادتتان! اما در غیر این صورت برای داشتن چند صندلی اضافه در دفتر کارتان برنامه‌ریزی کنید. یک یا دو صندلی اضافه که به راحتی قابل جابه‌جا شدن هستند، انتخاب مناسبی است.

۶. نور طبیعی و نما در دفتر کار خانگی

نور مناسب برای هر فضای کاری بسیار مهم است. مکانی را برای دفتر کار خانگی انتخاب کنید که نور طبیعی و در صورت امکان منظرهٔ دلپذیری داشته باشد. میز کارتان را رو به پنجره یا جایی قرار بدهید که صفحه رایانه شما به علت برخورد نور مستقیم آسیب نبیند.

از سایه‌گیرها یا کرکره‌ها برای تنظیم نور بدون تاریک شدن استفاده کنید. همچنین قراردادن آینه در اتاق و روشن بودن رنگ دیوارها نور طبیعی را تقویت می‌کنند.

چراغ سقفی نور عمومی خوبی را فراهم می‌کند. چراغ‌های ایستادهٔ اپن-تاپ (Open-top) در گوشهٔ اتاق هم همین کار را می‌کنند. از طرفی چراغ رومیزی و تسک‌لایت‌‌های (Task light) بدون سایه برای مواقعی که هوا تاریک‌تر است مناسبند. برای روشنایی بیشتر، از چراغ‌های نور گرم هم می‌توانید کمک بگیرید.

نما و منظره‌ای ندارید؟ مشکلی نیست. میز کار خود را طوری قرار دهید که رو به در، یک اثر هنری لذت‌بخش یا یک تخته پین الهام‌بخش باشد. در هر صورت، وقتی به چشمانتان استراحت می‌دهید و سرتان را از روی کار بلند می‌کنید، چیزی برای تماشا کردن رو به روی شماست.

۷. به اتاق سر و سامان بدهید

هیچ‌چیز بیشتر از سیم‌های درهم و گره‌خوردهٔ پشت میز، فضای کار را شلوغ نمی‌کند. سیم‌های میز کار خود را پنهان کنید و با این نکته‌های ساده به آن‌ها سر و سامان بدهید.

  • از یک روتر بی‌سیم استفاده کنید. تعداد سیم‌ها نصف می‌شود!
  • چاپگر و موس بی‌سیم ارزش سرمایه‌گذاری را دارند.
  • از یک گرامت (grommet) برای هدایت سیم‌ها به پایین میز استفاده کنید.
  • سیم‌های قابل مشاهده را به زیر میز یا بخش داخلی پایهٔ میز بچسبانید.
  • سیم‌های شل و رها را در امتداد زمین با یک سیم‌جمع‌کن مرتب کنید.

۸.  فضا را برای دفتر کار خانگی شخصی‌سازی کنید

فدای سبک نشوید! لذت‌بخش‌ترین چیز دربارهٔ کار کردن در خانه این است که شما تصمیم می‌گیرید اتاق کارتان چگونه باشد. دفتر کار خانگی خود را با طراحی و سبک خانهٔ خود هماهنگ کنید.

به چیزهایی که برای شما الهام‌بخش هستند فکر کنید. این می‌تواند یک قطعهٔ هنری مورد علاقه، مجموعه‌ای از اشیا یا یک تابلوی نقاشی باشد. هنگام طراحی دفتر کار خانگی این ریزه کاری‌های شخصی را در نظر بگیرید. این کار به فضا شخصیت می‌دهد و حس می‌کنید در خانه هستید!

۹. نقشهٔ اتاق را بکشید

کشیدن نقشهٔ اتاق یک راه عالی برای منظم کردن افکارتان است. حتی می‌توانید از ابزارهای آنلاین مثل RoomSketcher App استفاده کنید. روی نقشه چیدمان مبلمان را در حالت‌های مختلف امتحان کنید تا به حالت دلخواهتان برسید. قبل از اینکه خرید کردن را شروع کنید، از چیدمان و لوازم مورد نیازتان مطمئن شوید.

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر