فرقی نمی‌کند یک طراح داخلی باشید یا فقط بخواهید دستی به سر ‌و گوش خانه‌تان بکشید، در هر حال طراحی اتاق خواب یک چالش بزرگ است. در طراحی اتاق خواب راحتی و عملکرد دو عنصر تعیین‌کننده هستند که باید در تناسب با یکدیگر باشند. هشت نکته‌ای که در ادامه آورده‌ایم طراحی اتاق خواب را در طراحی داخلی آسان‌تر و کارآمدتر می‌کنند.

ظرافت انتخاب رنگ‌ها در طراحی اتاق خواب را در نظر بگیرید

۱. ظرافت انتخاب رنگ‌ها در طراحی اتاق خواب را در نظر بگیرید.

در طراحی اتاق خواب‌ مهمترین نکته که باید به آن توجه شود این است که اتاق خواب فضایی برای آرامش است. بخش زیادی از زیبایی این فضا به آرامشش بستگی دارد. رنگ‌های خنثی مثل سفید و کرم یا رنگ‌های روشن مثل یاسی یا آبی روشن بهترین انتخاب برای اتاق خواب هستند. البته انتخاب رنگ‌های روشن به این معنا نیست که قرار است اتاق خواب حوصله‌سربر و کسل‌کننده‌ای داشته‌باشید. اگر به رنگ‌های قوی و پررنگ علاقه دارید، می‌توانید روش‌های گوناگونی را برای اضافه کردن رنگ به طراحی اتاق خواب امتحان کنید. بالش‌ها، روتختی و لحاف، یا حتی یک دیوار رنگی می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای افزودن رنگ‌ به فضای اتاق باشند.

در طراحی اتاق خواب به فضای حرکت مناسب دقت کنید

۲. در طراحی اتاق خواب به فضای حرکت مناسب دقت کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای خلق یک فضای آرامش‌بخش در اتاق خواب، این است که چیدمان اتاق را به گونه‌ای درنظر بگیرید که بتوانید حرکت آزادانه و راحتی داشته‌باشید. برای رسیدن به این چیدمان، تا حد امکان از اضافه کردن وسایل و مبلمان غیرضروری و جاگیر اجتناب کنید. اینکه در اتاق خواب چپ و راست به میزها و کمدها و قفسه‌ها برخورد کنید اصلا حس خوبی نیست! درنظر داشتن این نکته مخصوصا دربارۀ فضاهای کوچک ضروری است. اگر واقعا فضای کافی برای وسایلتان پیدا نمی‌کنید، به قفسه‌های مخفی فکر کنید. برای مثال فضای زیر تخت می‌تواند گزینۀ خیلی خوب برای انبار کردن بعضی وسایل باشد.

به وزن بصری مبلمان در طراحی اتاق خواب توجه کنید

۳. به وزن بصری مبلمان در طراحی اتاق خواب توجه کنید.

همان طور که راحتی حرکت کردن در اتاق یک شاخصۀ مهم برای سنجیدن طراحی اتاق خواب است، ظاهر اتاق خواب هم روی فضای خلق‌شده اثر مستقیم دارد. هر قطعه از مبلمان دارای وزن بصری است. برای نمونه یک تخت سلطنتی وزن بصری بسیار سنگین‌تری نسبت به یک تخت مینیمال دارد. هنگام انتخاب مبلمان برای اتاق خواب، به وزن بصری هر کدام از اجزا توجه کنید. اگر فضای شما محدود است، وسایلی با طراحی مینیمال که بار بصری زیادی ندارند، انتخاب‌های بهتری هستند. در مقابل، در یک اتاق بزرگ با سقف بلند می‌توانید سراغ تخت‌های بزرگ‌تر با طراحی‌های پرجزئیات مثل تخت‌های کانوپی یا تخت‌های سلطنتی بروید و یا از یک اثر هنری بزرگ روی یک دیوار استفاده کنید. اگر فضای کافی ندارید، نگران اضافه کردن یک عنصر مرکزی به فضای اتاق نباشید. تخت‌خواب می‌تواند عنصر مرکزی اتاق خواب شما باشد.

در طراحی اتاق خواب نورپردازی چندلایه داشته‌باشید

۴. در طراحی اتاق خواب نورپردازی چندلایه داشته‌باشید.

به جای اکتفا کردن به یک چراغ سقفی یا یک چراغ رومیزی، بهتر است نورپردازی چندلایه داشته‌باشید؛ به این معنا که منابع نوری مختلف با شدت و دمای متفاوت را انتخاب کنید که در شرایط متفاوت و با توجه به نیازتان بتوانید نور اتاق خواب را تغییر بدهید. برای این کار لزوما به لوستر نیاز نیست. انواع مختلفی از منابع نوری وجود دارند که متناسب با سلیقه و دلخواهتان می‌توانید چند گزینه را در طراحی اتاق خواب به کار ببرید. برای مثال: چراغ سقفی، نورپردازی کف‌پوش، نور دیواری، چراغ مطالعه، نورپردازی تخت‌خواب، چراغ دیواری، آباژور، چراغ‌های دیمردار و …

۵. نرمی را همه جای اتاق خواب پخش کنید!

همهٔ اتاق خواب‌ها یک عنصر مرکزی «نرم» دارند: تخت خواب! برای اینکه بین این عنصر و باقی اتاق تعادل ایجاد کنید، در دیگر نقاط اتاق از عناصر نرم دیگر مثل پرده، فرش، بالشتک‌ها و … بهره ببرید. در غیر این صورت ممکن است دیگر بخش‌های اتاق نسبت به تخت‌خواب بسیار خشن به نظر برسند.

حواستان به سقف اتاق خواب باشد

۶. حواستان به سقف اتاق خواب باشد.

سقف اتاق خواب بزرگترین سطح خالی در اتاق است و اکثر طراح‌های تازه‌کار آن را به کلی فراموش می‌کنند. اگر دوست دارید جلوهٔ متفاوتی به اتاق خواب بدهید، پوشاندن سقف با یک رنگ یا طرح ساده و شیک فکر خوبی است. اگر به دنبال گزینهٔ متفاوت‌تری هستید، گچ‌کاری‌های مدرن را امتحان کنید.

۷. در اتاق خواب یک کنج دنج برای خودتان داشته‌باشید.

اتاق خواب باید حکم یک فضای دنج و آرامش‌بخش را برای شما داشته‌باشد. اگر به قدر کافی فضای خالی دارید و دنبال چیزی می‌گردید که اتاق را برایتان دلپذیر‌تر کند، به ایده‌هایی فکر کنید که یک فضای دنج و خصوصی برایتان خلق می‌کنند. یک نشیمن جلوی پنجره، اتاق زیرشیروانی، یا حتی یک صندلی راحتی و زیرپایی می‌توانند فضایی دنج و آرامش‌بخش خلق کنند.

۸. در طراحی اتاق خواب سبک شخصی خودتان را دنبال کنید.

هنگام طراحی اتاق خواب در نکته‌های جورواجور و سبک‌های طراحی داخلی غرق نشوید. وگرنه ممکن است در نهایت با اتاقی مواجه شوید که هیچ شباهتی به چیزی که می‌خواستید ندارد. اتاق خوابتان باید برای شما راحت باشد و خواسته‌های شما را برآورده کند. پس یادتان باشد در حین فرایند طراحی اتاق خواب از خودتان بپرسید چه چیزی مطابق با خواستهٔ شماست. اگر شما چیزی را خیلی دوست دارید، از گل و گیاه گرفته تا سایبان بالای تخت، سعی کنید حتما آن‌ها را در طراحی در نظر بگیرید.

متخصصین ما در مجموعه برژمان آماده ارائه مشاوره به شما در طمینه طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی می باشند.

با ما در تماس باشید.

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر