اصطلاح شگفت ­انگیز سلامت محل کار به چه معناست؟

سلامت به معنی راحت و خوشحال بودن است. این شامل فاکتورهای فیزیکی و روانی می ­شود که بر سلامتی، راحتی و شادی تأثیر می­ گذارند. در حیطه­ ی طراحی داخلی، سلامت محل کار به این معنی است که ما چه احساسی از محل کارمان داریم. آیا نور، هوای مطبوع و فضای کافی وجود دارد؟ آیا آنجا محیطی است که سلامت ما را تأمین می­ کند؟ آیا فضای کافی و تجهیزات مناسب شغل شما مهیاست؟ آیا طراحی فضا در جهت کم کردن استرس و افزایش سلامت روان طراحی شده است؟

با تغییراتی در دکوراسیون داخلی محل کار، می ­توان به سلامت محل کار کمک کرد. این روند آهسته، همان اندازه که به فرهنگ کاری مربوط می­ شود، به طراحی داخلی و بازسازی فضا نیز مرتبط است. شکی نیست که نمی توان به سرعت به سلامت محیط کار دست پیدا کرد ولی می توان فاکتورها و راه­ حل­های تأثیرگذار بر کسب وکار را بررسی کرد.

ضروریات

کسانی که با طبقه­ بندی نیاز هرم مازلو آشنا هستند، می ­دانند که شالوده­ ی طراحی یک فضای کاری برآوردن نیازهای انسانی است. برای اینکه فضایی فاکتورهای آسایش را داشته باشد باید نیازها به ترتیب اولویت از سطوح پایین به بالا برآورده شوند.

هوای تازه، نور طبیعی، و یک محیط آرام و راحت با تهویه ­ی مناسب، فاکتورهای اصلی ایجاد فضای کار به منطقه ­ی آسایش[۱] است. اگر دمای فضای کار تمام سال روی ۱۶ درجه تنظیم شده باشد و محیط بوی رطوبت دهد، سرمایه­ گذاری روی ارتقای فناوری­‌ها و تکنولوژی، روی راندمان کاری تأثیری ندارد. نمی­ توان این واقعیت را نادیده گرفت که پله­ های نیازهای انسانی مازلو به ترتیب باید طی شوند.

رسیدن به نتیجه مطلوب و دسترسی به تعادل بین فاکتورهای آسایش نیاز به برنامه­ ریزی و صرف هزینه و وقت کافی دارد. هیچ استاندارد قطعی وجود ندارد که در همه­ ی شرایط بتوان از آن استفاده کرد. بنابراین هر پروژه، پروسه تحقیقاتی خود را طی کرده، در آن از متخصصان مرتبط استفاده خواهد شد. بدین ترتیب پول و وقت در مسیر درستی هزینه می­ شوند و راه ­حل­های ارائه شده در راستای ایجاد منطقه آسایش در شرکت موفق خواهند بود. این راه ­حل میتواند ایجاد یک آشپزخانه مدرن باشد یا طراحی روشنایی فضا.

سالم خوری ۵ وعده ­ای

فراهم کردن یک ظرف میوه در بخش های کاری و تشویق کارمندان به خوردن میوه و غذای سالم توسط کارفرما بهره­ وری کاری را بیشتر می­ کند. در واقع با مصرف ویتامین و تغذیه­ ی سالم، قدرت بدنی افراد افزایش یافته، کمتر بیمار می­ شوند، بنابراین از تعداد مرخصی­ های استعلاجی کم می­ شود.

علاوه بر این بهانه ­ای خواهد بود تا افراد از سر میز خود بلند شده، تحرک داشته باشند، به آشپزخانه بروند و ناخودآگاه با همکارانشان تعامل کنند. ارائه­ ی یک ظرف میوه در محیط کار پیام پنهانی نیز برای کارکنان دارد؛ پیام “سلامت شما برای ما مهم است“. این پیام روابط عمیق روحی بین کارفرما و کارمندان ایجاد می­ کند و میزان رضایت شغلی افراد را بالا می ­برد. کارمندان در کار خود کوشاتر می­ شوند زیرا می­ دانند برای کارفرما مهم هستند.

برای پیشرو بودن در سلامت کارکنان می ­توان برای صبحانه مواد سالم (مانند شیر، اسپریدها و نان) در شرکت ارائه شود و برای ناهار غذای سالم به کارکنان داد. قدم دیگر ایجاد کارگاه­ های تغذیه سالم و یا حضور مشاور تغذیه در شرکت و واحد HSE می­ باشد.

فضای مدیتیشن

این فضاها در دکوراسیون داخلی به کارمندان اجازه می ­دهد نفس بکشند، ذهنشان را تازه کنند و یک زنگ تفریح داشته باشند. چگونگی کیفی و کارآیی یک فضای مدیتیشن بستگی زیادی به این دارد که شما از بخش­های مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید. یک اتاق کوچک و آرام در شرکت، یک فضای خالی، یا یک اتاق جلسه­ ی اختصاصی؛ هر کدام به نوبه­ ی خود می­ توانند نقش اتاق مدیتیشن را ایفا کنند. نیروی کار یک شرکت بزرگترین سرمایه­ ی هر شرکت است؛ بنابراین سود سهام بین آنها تقسیم می­ شود. با یک طراحی خوب می­ توانید اتاق جلساتی داشته باشید که به راحتی با جمع کردن مبلمان و اضافه کردن تشک­ های یوگا به اتاق یوگا تبدیل می­ شود.

بیوفیلیا[۲] (زیست­گرایی)

سلامت محل کار به چه معناست؟

سلامت محل کار

زمانی که در مورد محدوده­ ی آسایش و سلامت محل کار صحبت می­ کنیم، یکی از اصطلاحات جالب کلمه­‌ی بیوفیلیا (زیست­گرایی) است. انسان از طریق این شاخه از طراحی به طبیعت نزدیک می­ شود. مثل زمانی که در یک روز تابستانی در یک باغ یا در پارک قدم می­زنید. بنابراین جای تعجب نیست که طراحان اداری با تمرکز بر روی سلامتی، در تلاش باشند که طبیعت را در وارد فضای ادارات و شرکت­ها کنند.

تعبیه­ ی طبیعت درفضای اداری به بازسازی ارتباط انسان با آن کمک می ­کند. از دیوارهای گیاه­پوش تا استفاده از پانل­های چوبی و گیاهانی که در اتاق­ها جاسازی شده ­اند. کار کردن در طبقه­ ی ۴۰ام یک ساختمان از یک قرن پیش تجربه­ ایی عادی است. با این حال معماری بیوفیلیک به ما کمک می­ کند علیرغم کار در ساختمان­های بلندمرتبه ساخته­ ی دست انسان به طبیعت نزدیکتر باشیم.

فعالیت فیزیکی در حین کار

خودشکوفایی در رأس نیازهای هرم مازلوست. بنابراین جای تعجب نیست که استقلال فاکتور مهمی در خوشبختی باشد و این قانون در کار هم صادق است. گاهی خوشبختی از پشت میز برخاستن و فعالیت فیزیکی داشتن است. فعالیت فیزیکی در کار به کارکنان این امکان را می ­دهد که انتخاب­گر باشند. ارائه­ ی محیط­ های کاری مختلف، سبک­ های مختلف کار کردن را برای تیم کاری شما مهیا می­ کند. هرچند روح همکاری در دفاتری با پلان باز در جریان است، آرامش این محیط­ ها بسیار شکننده است و باعث عدم تمرکز در کارهای محتاج آرامش یا جلسات کاری می­ شوند.

ایجاد اتاق­ های آرام و بی­ سروصدا، فضای استراحت و سالن اجتماعات کمک می­ کند کارمندان در محیط کار، حق انتخاب فضای کاریشان را داشته باشند. این سبک کار کردن نیازمند تجهیز شرکت به تکنولوژی روز و اجرای سیاست­ های کاری و تزریق فرهنگی مناسب با این سبک در شرکت است. البته لازم به ذکر است این تغییر کوچکی در سیاست­گذاری شرکت نخواهد بود ولی نتایج حاصل از آن بسیار ارزشمند بوده، تا مدت­ها در شرکت شما کاربرد خواهند داشت.

پی نوشت:

۱- منطقه­ ی آسایش محدوده­ ای است که فرد در آن بر اساس دمای هوا و میزان رطوبت احساس آسایش می­ کند.

۲- Biophilia  همان احساس مثبت انسان­ها نسبت به موجودات زنده می‌باشد.

معماری داخلی

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر