در ژوئن سال گذشته، فضای کار حدود ۴۲ درصد از نیروی کار ایالات متحده به صورت تمام وقت در خانه بود. این تجربه دیدگاه جامعه را در مورد اینکه کجا و چگونه می‌توانیم به بهترین شکل کار کنیم، تغییر داده است. شناسایی اینکه این یافته‌ها و تجربه‌ها چطور می‌توانند در تصمیم‌های آیندهٔ املاک موثر باشند دشوار است؛ به ویژه با توجه به همه چالش‌های قبلی که تیم‌های انتخاب محل کار با آن‌ها روبرو هستند.

پروفسور ریچارد فلوریدا در هاروارد بیزنس ریویو می‌نویسد: «تعیین‌کردن اینکه چه کسی در خانه کار کند و چه کسی نیاز به فضای کار اداری دارد، کدام دفاتر کاری باید جمع بشوند و کدام دفاتر به حیاتشان ادامه بدهند، ساختار و اشتراک‌گذاری آنها چگونه باشد، و دقیقاً در کجا باید قرار بگیرند، همه از مواردی هستند که بیش از هر زمان دیگری به تفکر استراتژیک، تحلیل و برنامه‌ریزی نیاز دارند.»

اما همه آن برنامه‌های استراتژیک به کجا منجر خواهند شد؟ رهبرها چه چاره‌ای برای سبد سهام املاک خود باید بیندیشند؟ با توجه به اینکه شکل‌گیری این تغییرها و سر رسیدن موعد اجاره زمان خواهند برد، سوالی که ایجاد می‌شود این است که « ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲ چه خواهند بود؟ »

کار هیبرید یا ترکیبی (با دورکاری اشتباه نگیرید!)

یکی از آخرین پیشرفت‌های کلیدی در فضای کار آمریکا نیروی کار ترکیبی است. به شکلی که کارکنان زمان خود را بین خانه و دفتر کار تقسیم می‌کنند و محدود به خانه یا دفتر نیستند. اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند که دورکاری صرف، یک استراتژی هوشمندانه است، اما نظرسنجی‌های اخیر نشان داده‌اند که بیشتر کارکنان ایالات متحده روش ترکیبی را ترجیح می‌دهند. به نظر می‌رسد رهبران هم با این موضوع موافقند. در یک نظرسنجی بین‌المللی Colliers از مدیران و تصمیم‌گیرندگان۸۰ شرکت، ۸۶ درصد گفتند که در آینده نزدیک کارکنان بین یک تا چهار روز را در خانه کار خواهند کرد.

از آنجا که این کار ترکیبی با برنامه‌های منعطف و فضای کار مشترک تعریف می‌شود، دفاتر سال ۲۰۲۲ کوچکتر خواهند بود. یک نظرسنجی KPMG نشان داد که ۶۹ درصد از مدیرعامل‌ها قصد دارند فضای اداری خود را کوچک کنند. فران کاتسوداس، مدیر ارشد منابع انسانی سیسکو گفت: «من تصور می‌کنم تا سال ۲۰۲۵ ما یک مدل ترکیبی خواهیم داشت و در مورد افرادی که به دفتر می‌آیند حساب‌شده‌تر عمل خواهیم کرد. ممکن است کارکنان دو تا سه بار در هفته به دفتر مراجعه کنند. این تغییر می‌تواند باعث شود شرکت‌ها در انتخاب املاک خود تجدید نظر کنند.»

سیسکو تنها شرکتی نیست که این تغییر در فضای کار را در نظر دارد. در گوگل، جایی که ۶۲ درصد از کارمندان ترجیح می‌دهند تنها بعضی روزها در دفتر کار کنند، سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، گفته است که این شرکت انعطاف‌پذیری و مدل‌های ترکیبی بیشتری ایجاد خواهد کرد. در فورد، جایی که ۷۰ درصد از کارکنان از برنامه ترکیبی استقبال کرده‌اند، جنیفر کلستاد، مدیر طراحی شرکت، قول داده است یک چشم‌انداز جدید از فضای کار ترکیبی ایجاد کند.

اکوسیستم فضای کار

در سال ۲۰۲۲ هنوز دفاتر کار وجود خواهند داشت اما هدف آنها تغییر خواهد کرد. به جای اینکه صرفا فضایی باشند که کارکنان در آن گزارش روزانه می‌دهند، به فضایی مشارکتی تبدیل می‌شوند که به طور ویژه برای ایجاد نوآوری و ارتباط، طراحی شده‌اند. به گفته دامینیک بوگدین، یکی از اعضای Colliers، دفاتر کار آینده برای پشتیبانی از همکاری، تقویت روحیه تیمی، و افزایش خلاقیت طراحی خواهند شد.

با این وجود این تنها یکی از چند حالت ممکن است. طبق پیش‌بینی‌های Cushman & Wakefield، شرکت جهانی املاک، دفاتر کاری آینده دیگر یک مکان واحد نیستند، بلکه برای حمایت از انعطاف‌پذیری، عملکرد و رفاه کارکنان، یک اکوسیستم خواهند بود. این شرکت تخمین می‌زند که ۵۰ درصد از نیروی کار به زودی از اکوسیستم محل کار که شامل ادارات، خانه‌ها و مکان‌های سوم مانند کافه‌ها، فضای کار اشتراکی و کتابخانه‌هاست استقبال خواهند کرد.

برای نمونه استارباکس قصد دارد نوعی هتل‌ را با فضای کارش ترکیب کند. به صورتی که کارکنان تنها در صورت نیاز به همکاری با دیگران فضای اداری را رزرو می‌کنند. با توجه به گزارش‌ها، علاقه به استراتژی‌های «فضای کاری چابک» از زمان شروع همه‌گیری کرونا ۵۰۰ درصد افزایش یافته‌است.

استارباکس قصد دارد در سال آینده و در حالی که کارکنانش به دورکاری ادامه می‌دهند، دفتر مرکزی خود را باز‌طراحی کند. در این بازطراحی بیشتر میزهای خصوصی حذف خواهند شد و در عوض به فضاهای اشتراکی افزوده می‌شود. به این ترتیب فضای کار استارباکس بیشتر شبیه کافی‌شاپ خواهد بود!

مرکززدایی در فضای کار

استراتژی‌های انتخاب فضای سازمانی در سال ۲۰۲۲ احتمالاً متفاوت خواهند بود. تا چندی پیش بسیاری از رهبران از آنچه تحلیل نیروی کار CBRE «کمتر و بزرگتر» (مانند مجموعه محدودی از دفاتر کاری بزرگ) می‌نامد، استقبال می‌کردند. در پی همه‌گیری، بعضی افراد این رویکرد را زیر سوال برده‌اند. چرا که تنوع جغرافیایی می‌تواند هنگام وقوع بحران به کاهش ریسک اختلال در عملیات کسب و کار کمک کند. به جای این رویکرد، حالا بسیاری از رهبران تمرکززدایی را در اولویت قرار می‌دهند.

یکی از ایده‌های رایج، مدل hub-and-Speed یا «مرکز و پره» است که شامل یک فضای کار مرکزی در یک منطقه شهری همراه با تعدادی شعبه در حومه شهر است. این رویکرد انعطاف‌پذیری مورد نیاز نیروی کار ترکیبی (هیبرید) را به همراه دارد. برای مثال REI اخیراً پردیس ۴۰۰۰۰۰ فوت مربعی خود را فروخت و اعلام کرد به جای آن چند دفتر کوچکتر در سراسر منطقه افتتاح می‌کند.

اریک آرتز، مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: «وقایع دراماتیک سال ۲۰۲۰ ما را به چالش کشیده‌اند که درباره کجا و چگونه کار کردن بازنگری کنیم و دوباره فکر کنیم. در نتیجه، تجربه جدید ما از فضای کار دفتر مرکزی بسیار متفاوت با آن چیزی است که تا چند سال پیش تصور می‌کردیم.»

از طرفی بعضی از رهبران در حال بازگشایی مجموعه‌ای از فضای کار در بازارهای نوظهور هستند. مثلا آمازون ۱/۴ میلیارد دلار در دفاتر خارج از سیاتل، از جمله در شهرهایی مانند دالاس، دیترویت و فینیکس سرمایه‌گذاری می‌کند. پینترست ممکن است برنامه‌ای مشابه داشته باشد، چون به تازگی اجاره خود را برای ۴۹۰۰۰۰ فوت مربع فضای کار در سان فرانسیسکو فسخ کرده است.

تاد مورگنفلد، مدیر مالی پینترست به سی ان ان گفت: «وقتی تجزیه و تحلیل می‌کنیم که محل کار ما در جهان پساکرونا چطور تغییر خواهد کرد، در مورد محل استقرار کارکنان آینده تجدید نظر می‌کنیم. نیروی کار توزیع‌شده به ما این فرصت را می‌دهد تا افراد را از طیف وسیع‌تری از سوابق و تجربه‌ها استخدام کنیم.»

در پی شیوع ویروس کرونا زندگی شخصی و کاری ما دستخوش تغییر شده‌است. مدیران کسب و کارها نه تنها باید در مورد الزامات اداری خود تجدید نظر کنند، بلکه باید مجموعه‌ای از مسائل مربوطه شامل امنیت، رفت و آمد، و استلزام‌های زنجیره تامین یک محل کار جدید را در نظر بگیرند. بنابراین رهبران آینده‌نگر دفاتر کاری فعلی را کنار گذاشته‌اند و در حال فکر کردن به این هستند که این دیدگاه‌ها و ترندهای جدید چگونه فضای کار سال ۲۰۲۲ را دگرگون می‌کنند. همانطور که پروفوسور فلوریدا در هاروارد بیزنس ریویو می‌نویسد: «زمان آن رسیده است که رهبران جسور رتبه‌بندی‌ها را بشکنند و سواحل جدیدی را کشف کنند که باعث گسترش سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد اکوسیستم‌های نوآورانه می‌شود.»

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر