تبدیل کردن دکوراسیون داخلی یک فضا به جایی که کاملا منطبق با خواسته‌ها و نیازهای کاربر، چشم‌نواز و عملکردی باشد، کار هرکسی نیست!

با این وجود، برای همه ممکن نیست که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی خانه‌شان را به یک طراح بسپارند. حتی خیلی از افراد دوست دارند خودشان برای طراحی داخلی خانه‌شان تصمیم‌های اساسی را بگیرند و سبک‌وسیاق خودشان را اجرا کنند.

چه‌طور می‌توان با کمترین هزینه یک فضای کسالت‌آور را به یک فضای زیبا تبدیل کرد؟

چگونه خودتان دکوراسیون خانه‌‌ی دلخواهتان را طراحی کنید؟

نکته‌هایی که در ادامه می‌آوریم پاسخ این سوال را خواهند داد. ما توصیه میکنیم برای ایجاد تغییرات کلی حتما از مشاوره یک معمار یا طراح داخلی بهره ببرید.

بیایید نگاه نزدیک‌تری بکنیم به این‌که چه‌طور می‌توانید خودتان آن کسی باشید که یک فضای زیبا با طراحی داخلی حرفه‌ای خلق می‌کند. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید دکوراسیون داخلی خانه‌تان مثل یک هتل پنج‌ستاره به‌نظر برسد یا صرفا می‌خواهید کمی به سر و روی خانه‌تان برسید. در هر حال این نکته‌ها معجزه خواهند کرد!

چگونه خودتان دکوراسیون خانه‌‌ی دلخواهتان را طراحی کنید؟

مجله‌ها و سایت‌ها پر از منابع الهام برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه‌تان هستند.

حتما دلیلی وجود دارد که کاربرهای پینترست (Pinterest) این‌قدر به این شبکه اجتماعی علاقه دارند! دیدن تصاویر و ایده‌های گوناگون در سایت‌های دکوراسیون داخلی و صفحات پینترست، جرقه‌هایی از خلاقیت را در ما روشن می‌کند که هرگز از وجودش باخبر نبودیم. اگر تا قبل از این ساخت یک مجموعه از «ایده‌های دوست‌داشتنی‌» را شروع نکرده‌اید، الان وقتش است. این اولین قدم برای خلق کردن خانه‌ی رویایی شماست.

به پینترست سر بزنید و به دنبال سبک‌های دکوراسیون داخلی بگردید که شما را جذب می‌کنند و تصاویر دلخواهتان را ذخیره کنید. یا به سادگی یک مجله معماری داخلی بردارید و تصاویر موردعلاقه‌تان را جدا کنید. بعد از جمع‌آوری ایده‌های دلخواهتان، عقب بایستید و یک نگاه به تمام تصاویری که جمع کرده‌اید بیاندازید. این «ایده‌های دوست‌داشتنی» به شما می‌گویند که سبک موردعلاقه‌ی شما چیست و خانه‌‌تان در نهایت قرار است چه شکل و شمایلی داشته باشد. حتی ممکن است برای خودتان شگفت‌آور باشد که ببینید در اعماق ذهنتان چه خانه‌ای را تصور می‌کنید!

چگونه خودتان دکوراسیون خانه‌‌ی دلخواهتان را طراحی کنید؟

ترکیب رنگی: در دکوراسیون داخلی از سه رنگ یا سایه‌رنگ استفاده کنید.

حالا که می‌دانید خانه‌تان قرار است چه سبکی داشته باشد، وقتش رسیده به ترکیب رنگی فکر کنید. این، بخش سخت ماجراست. انتخاب رنگ خیلی شخصی است و هر رنگی برای شما یک حال‌وهوای به‌خصوص خلق می‌کند که ممکن است یادآور لحظات خوش یا تلخ باشد. برای انتخاب رنگ‌های موردعلاقه‌تان می‌توانید به تصاویری که در بخش قبل جمع‌آوری کردید برگردید. چه رنگ‌هایی در این تصاویر غالب هستند؟

قرار نیست ما به شما بگوییم چه رنگی انتخاب کنید. اما یک اصل کارآمد برایتان داریم. ترکیبی از سه رنگ یا سایه‌رنگ (ترکیب یک رنگ با رنگ سیاه) را امتحان کنید. یک رنگ اصلی برای دیوارها، یک رنگ برای اثاثیه‌ی بزرگ مثل مبل‌ها و صندلی‌ها، و یک رنگ هم برای جزئیات کوچک‌تر مثل گلدان و کوسن‌ها. یادتان باشد که رنگ‌ها بسته به نورپردازی خانه‌تان اثر متفاوتی خواهند داشت. پیشنهاد ما به شما این است که تا جایی که می‌توانید پنجره‌ها و نورگیرهای بیشتر در خانه‌تان داشته باشید.

فرض کنیم شما یک ترکیب از سه رنگ قهوه‌ای، سبزآبی، و نارنجی تیره را انتخاب کرده‌اید. یک سایه از قهوه‌ای برای دیوارها، سبزآبی برای مبل‌ها، و نارنجی تیره برای کوسن‌ها و دیگر جزئیات مناسب است. این فرمول برای هر سه رنگ قابل استفاده است. فقط یادتان باشد ترکیب سه رنگ بهتر از یک رنگ یا دو رنگ است. تصور کنید اتاقی که همه چیزش یک‌رنگ باشد چه‌قدر حوصله‌سربر و کسل‌کننده است! اما یک اتاق سفید با سه تنالیته متفاوت از رنگ سفید، چیز خوبی از آب درخواهدآمد!

به دکوراسیون داخلی خانه‌تان بافت اضافه کنید.

بافت هم درست به اندازه‌ی رنگ عنصر مهمی در طراحی داخلی است؛ مخصوصا اگر بخواهید از یک ترکیب رنگی مونوکروم (یک رنگ در سه تنالیته متفاوت) استفاده کنید. یک اتاق ممکن است در نگاه اول یک‌رنگ به‌نظر برسد اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، سایه‌ها و تنالیته‌های مختلف را به همراه بافت‌های گوناگون پارچه‌ها و اشیاء می‌بینید.

یک اتاق تمام‌سفید با آویزهای کتانی، یک کاناپه‌ی مخملی، کوسن‌های براق ابریشمی یا ساتن، و صندلی‌های چوبی با یک پتوی خزدار تبدیل به یک فضای چشم‌نواز می‌شود.

طراحی داخلی یک فضا بیان‌گر شخصیت ساکنان آن فضاست. پس با استفاده از بافت‌ها، نقش‌ها و رنگ‌های متنوع، یک اتاق بی‌روح را به یک فضای زنده و آرامش‌بخش تبدیل کنید.

در انتخاب جنس اشیاء، به سبک زندگی‌تان توجه کنید. اگر شما حیوان خانگی یا کودک دارید، یک کاناپه کتانی با رنگ روشن قطعا انتخاب مناسبی نیست. در عوض می‌توانید یک کاناپه چرمی با رنگ تیره انتخاب کنید. اگر یک سبک پرزرق‌وبرق و تجملاتی می‌پسندید، آویزهای ابریشمی می‌توانند گزینه خوبی باشند. در آخر هر سبکی را که انتخاب می‌کنید، استفاده از بافت‌ها و جنس‌های متنوع را فراموش نکنید.

چگونه خودتان دکوراسیون خانه‌‌ی دلخواهتان را طراحی کنید؟

یکی دو تا وسیله‌ی بزرگ دکوراسیون داخلی فضا را متعادل‌تر می‌کند.

پر کردن فضا با تعداد زیادی اشیا و مبلمان کوچک، یکی از اشتباه‌های بزرگ است که خیلی‌ها دچارش می‌شوند. اتاقی که پر از صندلی‌ها جمع‌‌وجور، میزهای کوچک، و تزئینات پراکنده در گوشه‌وکنار خانه است، آشفته و درهم‌برهم به‌نظر می‌رسد. در عوض، اتاقی با ترکیب اشیای کوچک و بزرگ را امتحان کنید. یک کاناپه‌ی بزرگ داشته باشید،‌ چند صندلی جمع‌وجور متناسب با فضا انتخاب کنید، و یکی دو تا صندلی راحتی که با مابقی مبلمانتان هم‌خوانی دارد به فضا اضافه کنید. این تنها یک مثال است اما به شما ایده‌ای درباره‌ی ترکیب اشیای کوچک و بزرگ در فضا می‌دهد. نه خیلی جاگیر و نه خیلی خرده‌پاش و ظریف!

حتی برای طراحی یک ساختمان کوچک هم ایده‌های بسیاری وجود دارد. اکثر طراحان پیشنهاد می‌کنند که حتی در کوچک‌ترین فضاها هم، یک مبلمان بزرگ مثل یک صندلی راحتی، یک قفسه، یا … ضروری است. یک ترکیب از اشیای کوچک و بزرگ برای یک دکوراسیون داخلی موفق خلق می‌کند.

چگونه خودتان دکوراسیون خانه‌‌ی دلخواهتان را طراحی کنید؟

از ظروف و اشیای تزئینی در دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

طراحان عاشق استفاده از سینی‌ها، ظرف‌ها و سبدهای تزئینی هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان فضایی برای جمع‌آوری اشیای کوچک مثل دسته‌کلید‌ها و … استفاده کرد. برای دل‌فریب کردن فضا، یک سینی طلایی زیبا به میز چای‌خوری‌تان اضافه کنید. روی سینی هم می‌توانید یک شمع یا یک کاسه پر از سنگ‌های رنگ‌شده بگذارید. جزئیاتی مثل این، شاید بی‌ارزش به‌نظر برسند اما برای کامل‌ کردن زیبایی فضا ضروری هستند.

اگر یک سبک طبیعی‌تر و محلی را بیشتر می‌پسندید، سبد‌های بافته‌شده می‌توانند انتخاب خوبی باشند. سبد‌ها گزینه‌ی خوبی برای سامان دادن به وسایل خرده‌پاش توی خانه هستند و تاثیر قابل توجهی در پویایی محیط می‌گذارند. وقتی ببینید که این سینی‌ها، ظرف‌های تزئینی و سبد‌ها در عین زیبا بودن چه امکانات خوبی برای مرتب کردن عطرها، وسایل حمام، دسته‌کلیدها یا دیگر وسایل کوچک هستند، ارزش واقعی‌شان را خواهید فهمید!

چگونه خودتان دکوراسیون خانه‌‌ی دلخواهتان را طراحی کنید؟

گل‌ و گیاه به دکوراسیون داخلی فضا روح می‌دهد.

برگردید عقب و به تصاویری که از ایده‌های مورد علاقه‌تان جمع کردید نگاه کنید. شرط می‌بندیم که در اکثر اتاق‌ها اثری از گل و گیاه خواهید دید. ممکن است نکته‌ی خیلی پیش‌پاافتاده‌ای به‌نظر برسد. اکثر طراحان به شما اخطار خواهند داد که سراغ گل‌های مصنوعی نروید! اما اضافه کردن عنصرهای طبیعی مثل یک ظرف پر از صدف‌های دریایی یا گوش‌ماهی‌ها، گیاهان سبز زنده و گل‌آرایی، کامل‌کننده‌ی دکوراسیون داخلی  خانه‌ی شماست. گیاهان آپارتمانی بسیاری با روش‌های نگهداری ساده وجود دارند که برای مدت طولانی دوام می‌آورند.

حتی اگر علاقه‌ای به گل و گیاه ندارید، عناصر طبیعی دیگر مثل پرهای زیبا، شاخه‌های خشک‌شده، یا خوشه‌های گندم را امتحان کنید. اضافه کردن یک عنصر طبیعی قطعه‌ی آخر پازل است و طراحی داخلی خانه شما را تکمیل می‌کند!

تمام نکته‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم به خلق یک فضای گرم، زیبا، و کاربردی کمک می‌کنند. اضافه کردن رنگ، بافت، و طبیعت به خانه‌تان را همین امروز امتحان کنید. اما در نهایت استخدام یک طراح داخلی در نهایت نتایج بهتری را در پی خواهد داشت.

اگر نسبت به نتیجه‌ی نهایی مطمئن نیستید، بعد از این‌که کارتان تمام شد یک عکس از اتاق بگیرید. عکس‌ها کمک می‌کند فضا را از زاویه‌ی متفاوتی ببینید و اگر مشکلی در طراحی وجود داشته باشد، به وضوح آن را خواهید فهمید. یادتان باشد که این خانه‌ی شماست و شما کسی هستید که قرار است آن‌جا زندگی کند. پس فضایی را خلق کنید که دوستش دارید و نشان‌دهنده‌ی شخصیت شماست.

حرف پایانی

حالا که می‌دانید چه‌طور خانه‌تان را طراحی کنید، وقتش رسیده دست به کار شوید و خودتان برای طراحی خانه‌تان تصمیم‌گیرنده باشید. به پینترست یا سایت‌های مشابه سر بزنید و دنبال منبع الهام بگردید. فرقی نمی‌کند یک سبک سنتی، مدرن، مجلل یا مینیمال را می‌پسندید. در هر حال این نکات به شما کمک می‌کنند فضایی را خلق کنید که به خوبی طراحی شده‌است و مختص خودتان است.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره طراحی داخلی با مشاورین ما در ارتباط باشید.

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر