سرویس‌ بهداشتی (توالت و حمام) یکی از فضاهای گران‌قیمت خانه محسوب می‌شوند و با نگاهی به گذشته، طراحی حمام  و سرویس بهداشتی آن‌ها هم مانند طراحی دیگر فضاهای خانه همیشه ویژگی‌های زمان ساختشان را به همراه دارند.

طراحی حمام و سرویس بهداشتی، آرامش‌بخش‌ترین فضای خانه

در حالی که محصولات جدید به بازار می‌آیند، از شیرآلات با مصرف بهینه گرفته تا توالت‌های ژاپنی، نکته این‌جاست که باید تلاش برای «فراتر از زمان بودن» را کنار بگذاریم. فضایی که هیچ اثری از ترندهای روز در آن دیده نمی‌شود ممکن است بی‌نهایت خسته‌کننده باشد.

در لحظه زندگی کنید و ایده‌های جلب‌توجه‌کننده و محصولات جدید را در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی بپذیرید. به این فکر کنید که می‌خواهید فضا چه حسی به شما بدهد.

طراحی حمام و سرویس بهداشتی

اگر به دنبال طراحی حمام بازسازی یا ساخت یک فضای جدید هستید، نکته‌های زیر شما را با بعضی از ترندهای فعلی، و بعضی از ایده‌ها برای سرویس بهداشتی‌های آینده آشنا می‌کنند.

فضا در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی‌های ساده و بی‌آلایش طی سال‌ها به طرز قابل ملاحظه‌ای تکامل یافته‌اند. نه تنها ظاهر آن‌ها تغییر کرده‌است، بلکه تعداد سرویس بهداشتی‌های یک خانه و محل آن‌ها نیز متفاوت شده‌است. حالا سرویس بهداشتی فضایی برای استراحت و آرامش است.

یک حمام با وان‌ زمینی (freestanding) را می‌توان در اتاق‌خواب‌های اصلی قرار داد تا اثر دلپذیر یک اسپای خانگی را به فضا اضافه کند. ایدهٔ ترکیب حمام با اتاق‌خواب جدید نیست اما هنگامی که به درستی انجام شود، حس یک هتل مجلل را به خانه می‌دهد.

فضا در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی طراحی حمام و سرویس بهداشتی در طراحی داخلی

با این حال بهتر است قبل از تصمیم گرفتن برای انجام این کار، بررسی کنید که آیا چنین چیزی مناسب سبک زندگی روزمرهٔ شما هست یا نه. برای مثال، هر کسی نمی‌تواند با اتاق‌هایی که تنها یک دیوار شیشه‌ای شفاف توالت را از تخت خواب جدا می‌کند، کنار بیاید!

در عوض، می‌توانید مانند «الکساندر دیزاین» حمام را به عنوان یک اتاق اضافی در خانه در نظر بگیرید. طراحی حمام دلباز و غیرمتعارف نشان‌دهندهٔ این است که وقتی سرویس بهداشتی به عنوان یک فضای زندگی درنظر گرفته می‌شود، چقدر می‌تواند دلپذیر باشد. در طراحی حمام به جای استفاده از کاشی و کفپوش‌های مصنوعی، از متریال خام مرتبط با معماری خانه استفاده شده‌است.

رنگ در طراحی حمام و سرویس بهداشتی سرامیک در طراحی حمام و سرویس بهداشتی

در یک نمونهٔ دیگر، «هکر گوتری» بسیار ماهرانه سرویس بهداشتی و اتاق اصلی را طراحی کرده‌است. دیوارهای شیشه‌ای با وجود یک پرده و توالتی که خارج از دید است، یک ترکیب عالی را خلق کرده‌اند. اهمیت چیدمان عناصر در فضای سرویس بهداشتی را به وضوح در این طرح می‌بینیم.

 

رنگ در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی

نگران نباشید! قرار نیست استفاده از رنگ‌های روشن را به عنوان یک ضرورت معرفی کنیم. اما به جای اینکه درست مثل سرویس بهداشتی اکثر خانه‌ها از رنگ‌های خنثی و معمولی استفاده کنید، به اضافه کردن رنگ‌هایی فکر کنید که شخصیت شما را بازتاب می‌دهند. اثر رنگ روی فضا بلافاصله قابل مشاهده است!

واژهٔ «ترند» نشان‌دهندهٔ ایده‌ای است که برای اکثر مردم جذابیت دارد. اگرچه به کار بردن رنگ در سرویس بهداشتی به نوعی «ضد ترند» محسوب می‌شود. اگر دوست دارید اضافه کردن رنگ به سرویس بهداشتی را امتحان کنید، کاشی‌های زیبای زیادی در بازار پیدا خواهید کرد. اما کار سخت انتخاب کردن کاشی است.

ترجیحا از کاشی برای پوشاندن تمام دیوارهای سرویس بهداشتی استفاده کنید. گاهی متفاوت بودن یک دیوار با باقی دیوارها، به فضا حس ناخوشایندی از پیچیدگی می‌دهد. «استودیو اِزرا» از رنگ‌های بی‌نظیری در طراحی‌هایش استفاده می‌کند. در طرح‌های این استودیو می‌توانید ببینید که چطور آن‌ها تمام دیوارها و حتی زمین را با یک رنگ می‌پوشانند.

انتخاب رنگ در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی رنگهای خنثی در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی

هرچه متریال کمتری استفاده شود، فضا آرام‌تر به نظر می‌رسد.

یک راه عالی برای افزودن رنگ به سرویس بهداشتی، استفاده از سینک‌های کابینت‌دار است. نمایشگاه مبلمان میلان به خوبی پتانسیل سینک‌های کابینت‌دار برای افزودن رنگ به فضا را به نمایش گذاشت.

با سر زدن به سایت «دیزاین پریسنکت» و «راجر سلر» می‌توانید نمونه‌های متنوعی از سینک‌های رنگی را ببینید.

کمد‌های دیواری بدون پایه

ما می‌خواهیم سرویس بهداشتی‌هایی تمیز، دلباز، و بدون درهم‌ریختگی داشته‌باشیم. با استفاده از کمدهای بدون پایه که به دیوار وصل می‌شوند، کفپوش می‌تواند تا دیوار امتداد داشته باشد و این اتفاق، حسی از جادار بودن و بزرگ بودن فضا را ایجاد می‌کند. آیا شما مایل هستید از خیر چند طبقه کمد بگذرید و در عوض حس جادار بودن را به فضا بدهید؟

فرو رفتگی ها در طراحی حمام و سرویس بهداشتی بتن در طراحی حمام و سرویس بهداشتی

پارتیشن شیشه ای در طراحی حمام و سرویس بهداشتی طراحی حمام و سرویس بهداشتی، آرامش‌بخش‌ترین فضای خانه

متریال‌های خام در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی

هیچ چیز مثل متریال‌های خام و اصیل زیبا نیست. منظور از متریال‌های خام در طراحی داخلی مرمر، سنگ و چوب واقعی است. نه مرمر مصنوعی، یا کاشی‌های سفالی با طرح چوب! زیبایی ذاتی متریال‌های طبیعی باعث می‌شود با وجود سختی‌های نگهداری و هزینهٔ بالاتر، همچنان جزو گزینه‌های قابل توجه در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی باشند.

سنگ‌های طبیعی باشکوه گزینه‌های زیادی را برای طراحی حمام  و سرویس بهداشتی در اختیار ما می‌گذارند. از سینک‌های سنگی تراش‌کاری‌شده گرفته تا شیرآلات سنگی، همه نشان‌دهندهٔ کاربرد بی‌نهایت و بدون تاریخ انقضای این متریال در دکوراسیون داخلی و معماری داخلی هستند. متریال‌های طبیعی تقریبا هیچ‌وقت از مد نمی‌افتند.

تخته‌سنگ‌های بزرگ مرمری می‌توانند به حمام یک جلوهٔ باشکوه بدهند یا برای روی کابینت‌ها استفاده شوند.

متریال‌های خام در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی متریال‌خام در طراحی حمام 

کاغذ دیواری در طراحی حمام و سرویس بهداشتی طراحی حمام و سرویس بهداشتی، آرامش‌بخش‌ترین فضای خانه

نقش‌ونگارها در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی

افزایش استفاده از نقش‌ونگار در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی در چند سال اخیر بسیار خوشحال‌کننده است. کاشی‌های نقش‌ونگاردار به فضا روح و شخصیت می‌دهند. از طرح‌های تزئینی که با سبک‌های سنتی تطابق دارند گرفته، تا طرح‌های هندسی و مدرن، کاشی‌ها در گسترهٔ وسیعی از طرح‌ها در دسترس هستند.

استفاده از نقش‌ونگار در سرویس بهداشتی مهمان هم باعث می‌شود این فضاهای کوچک جلوهٔ دلپذیر و غافلگیرکننده‌ای داشته‌باشند.

طراحی حمام و سرویس بهداشتی، آرامش‌بخش‌ترین فضای خانه طراحی حمام و سرویس بهداشتی، آرامش‌بخش‌ترین فضای خانه طراحی حمام و سرویس بهداشتی، آرامش‌بخش‌ترین فضای خانه

استیل مشکی

پروفیل‌های استیل به رنگ مشکی نمای شیک و مدرنی به فضا می‌دهند. تا مدتی پیش، کابین‌های دوش شیشه‌ای بدون چارچوب نشان‌دهندهٔ نهایت شیک بودن سرویس بهداشتی بودند. اما حالا استیل مشکی گوی سبقت را از آن‌ها ربوده‌است. استیل مشکی برای پایهٔ کابینت‌ها و کمدها، قاب آینه‌ها، و از همه بهتر، برای شیرآلات کاربرد دارد.

 

چیدمان کاشی‌ها در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی

معمولا در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی، ترکیب کاشی‌های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود. یکی از جدید‌ترین ترکیب‌ها، استفاده از کاشی‌های بزرگ برای کف و نیمهٔ پایینی دیوار، و استفاده از کاشی‌های کوچک‌تر برای نیمهٔ بالایی دیوار است. یک ترکیب خوب دیگر پوشاندن تمام دیوار با کاشی‌های کوچک است.

اگر موزائیک و سنگ هزینه را بالا می‌برند، می‌توانید فقط برای دیوار پشت آینه آن‌ها را به کار ببرید. اما استفاده از موزائیک برای طاقچه و یا به صورت رگه‌هایی روی دیوار بسیار قدیمی و از‌مد‌افتاده است و زیبایی موزائیک را هم به طور کامل به نمایش نمی‌گذارد. در نتیجه از این کار اجتناب کنید.

باید‌ها و نباید‌ها در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی

طاقچه‌های حمام: از فرورفتگی‌ دیوار حمام یا طاقچه‌ها معمولا برای قفسه‌های شامپو و مواد شوینده استفاده می‌شود. پوشاندن این طاقچه‌ها با یک کاشی متفاوت به این معناست که توجه بیشتری به سمت قفسهٔ شامپوها جلب می‌شود و این اتفاق خوبی نیست! در نتیجه فرورفتگی‌ها و طاقچه‌های حمام را با کاشی مشابه بقیهٔ دیوارها بپوشانید.

خط دید: در طراحی حمام  و سرویس بهداشتی پلان را طوری در نظر بگیرید که وقتی کسی وارد می‌شود، آینه و کمد اولین چیزی باشند که می‌بیند و توالت تا حد امکان از دید خارج باشد.

سطوح: وقتی متریالی را برای سطوح سرویس بهداشتی انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که از شیوهٔ نگهداری‌اش اطلاع دارید. شوینده‌های قوی به بعضی از سطوح مثل سنگ یا کاشی‌های سیمانی آسیب می‌زنند. آیا نگرانی برای سنگ حمام در سبک زندگی شما جایی دارد؟‌ برای انتخاب راحت‌تر می‌توانید با فروشندهٔ انواع کفپوش مشورت کنید.

نورپردازی: بهترین نورپردازی در سرویس بهداشتی یک چراغ دیواری کنار آینه است که کمک می‌کند دید بهتری در آینه داشته‌باشیم. از نور‌های سقفی تا حد امکان اجتناب کنید زیرا سایه‌ای ایجاد می‌کنند که بسیار آزاردهنده است. نورپردازی باید قابل تنظیم باشد، به طوری که بتوانید برای استفاده در شب از یک نور ملایم بهره ببرید.

شخصیت دادن به فضا: اگر تا ۱۲ ماه آینده قصد فروش این خانه را ندارید، طوری سرویس بهداشتی را طراحی کنید که بازتاب‌دهندهٔ سبک زندگی شما باشد.

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر