طراحی داخلی اتاق کودک باید در عین حال که نیازهای اصلی آن‌ها را برطرف می‌کند، فضایی خلاقانه باشد که قدرت تخیل آن‌ها را شکوفا کند، فضایی که کودکان در آن احساس رشد و پرورش داشته‌باشند. زیرا اتاق کودک همان‌جایی است که آن‌ها بیشتر وقت خود را برای بازی، یادگیری، خواب، و بقیهٔ شیطنت‌هایشان می‌گذارنند. بنابراین این اتاق باید جایی باشد که شخصیت کودک را منعکس کند. در ادامه به ۱۰ نکته برای دکوراسیون و طراحی اتاق کودک می‌پردازیم.

۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک

۱.الهام گرفتن برای طراحی داخلی اتاق کودک

هنگام طراحی داخلی اتاق کودک خلق فضایی که علایق و سبک موردپسند کودک را نشان دهد بسیار مهم است. طراحی داخلی اتاق کودک باید او را ترغیب کند که به روشی بازیگوشانه، ذهنِ شناختی خود را پرورش بدهد. شخصیت کودک را به عنوان منبع الهامی برای طراحی داخلی اتاقش قرار بدهید تا فضایی خلق شود که کودک دوست داشته‌باشد آنجا زندگی کند.

قبل از هرچیز، انتخاب تم مناسب برای طراحی اتاق کودک مهم است. ممکن است یک تم اقیانوسی باشد، یا شبیه داستان‌های پریان و شاهزاده‌ها!

الهام گرفتن برای طراحی داخلی اتاق کودک

عناصر آموزشی و در عین حال سرگرم‌کننده را در طراحی بگنجانید تا یادگیری را برای کودکان ساده‌تر کنید. نقشه‌ها، یک دیوار تخته‌گچی برای کارهای هنری، یا یک فضا برای بازی‌های ساختنی ایده‌های خوبی برای طراحی داخلی اتاق کودک هستند.

در طراحی داخلی اتاق کودک با بافت‌ها و الگوها بازی کنید تا فضایی تشکیل‌شده از جزئیات گوناگون و متضاد خلق شود. نیاز نیست همه چیز با هم هماهنگ باشد.

۲. بهترین چیدمان‌ها برای طراحی داخلی اتاق کودک

داشتن یک چیدمان کارآمد برای طراحی داخلی اتاق کودک نه تنها استفاده از فضا را بهینه می‌کند بلکه مرتب‌کردن اتاق هم بی‌دردسر می‌شود. این نکته‌ها را هنگام طراحی اتاق کودک به یاد داشته‌باشید:

  • اکثر وقت‌ها وسایل بچه‌ها آنقدر زیاد است که فضا برای نگهداری آنها کم می‌آید! پس هر جا که ممکن است کمد، کشو، کمددیواری و … را در نظر بگیرید.
  • یک فضای جداگانه برای بازی ایجاد کنید که بچه‌ها فضای مشخصی برای پخش‌وپلا کردن اسباب‌بازی‌هایشان داشته‌باشند و همه چیز روی تخت و فرش پخش نشود.
  • بچه‌ها خیلی سریع‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنیم رشد می‌کنند. به همین علت مبلمان اتاق مثل تخت و صندلی بهتر است کمی بزرگتر باشند تا زود کارایی‌شان را از دست ندهند.
  • یک میز مطالعه برایشان درنظر بگیرید تا از کودکی عادت مطالعه کردن در آن‌ها ایجاد شود. وقتی بزگتر شوند برای انجام تکالیف مدرسه هم به این میز نیاز خواهند داشت.

بهترین چیدمان‌ها برای طراحی داخلی اتاق کودک

۳. ایده‌هایی برای طراحی داخلی اتاق دخترانه

ساختن یک اتاق شیک و شخصی برای دخترتان کار دشواری نیست. فرقی نمی‌کند بخواهید یک اتاق شاهزاده‌ای خلق کنید یا فضایی بزرگانه‌ و شیک‌، در هر حال این نکته‌ها به کار می‌آیند:

* با یک نقطهٔ کانونی شروع کنید. یک فرش چشم‌گیر یا یک تابلوی نقاشی را که واقعا دوستش دارید در مرکز اتاق قرار بدهید و بقیهٔ عناصر را با الهام از آن و با توجه به موقعیت آن بچینید.

ایده‌هایی برای طراحی داخلی اتاق کودک دخترانه

* از روتختی‌های بامزه الهام بگیرید. اضافه کردن یک روتختی زیبا و بامزه به اتاق روح می‌دهد.

* پرده‌ها و پارچه‌های تزئینی: پرده‌ها و پارچه‌های آویز به اتاق آرامش می‌دهند و انتخاب مناسبی برای اتاق کودک هستند.

* یک جای دنج برای نشستن: یک صندلی بزرگ، یک پاپاسان نرم و راحت، یا تعدادی بالش نرم روی زمین یک فضای دنج برای نشستن ایجاد می‌کنند. کتاب خواندن در چنین فضای دنجی لذت‌بخش است!

ایده‌هایی برای طراحی داخلی اتاق دخترانه

۴. ایده‌هایی برای طراحی داخلی اتاق پسرانه

ایده‌هایی برای طراحی داخلی اتاق پسرانه

طراحی اتاق برای پسرتان می‌تواند خیلی خلاقانه‌تر از آبی کردن دیوارها باشد. این نکته‌ها به شما کمک می‌کنند کمی از فضای سنتی دور شوید:

  • رنگ‌های جدید را امتحان کنید. تفکر قدیمی «آبی رنگ پسرانه است» را کنار بگذارید و رنگ‌های جدید را امتحان کنید. مثل زغالی، سبز جنگلی، زرد، یا حتی خاکستری‌های خنثی.
  • برچسب‌های دیواری: یک راه خوب برای جان بخشیدن به اتاق، استفاده از برچسب‌های دیواری است. این روزها برچسب‌های دیواری در طرح‌های متنوعی در دسترس هستند.

ایده‌هایی برای طراحی داخلی اتاق کودک پسرانه

  • کرکره‌ها و سایه‌گیرهای رومی: این سایه‌گیرها به اتاق جو بزرگانه‌تری می‌دهند و دکور اتاق را شلوغ نمی‌کنند.
  • فرش‌های تعاملی: آیا به کفپوش نیاز دارید؟ به سراغ یک فرش تعاملی بروید که هم کاربردی است و هم سرگرم‌کننده. به یک مسیر اتومبیل‌رانی برای خودروهای سریع فکر کنید. یا حروف و اعداد و رنگ‌ها، یا حتی یک زمین فوتبال برای بازی‌های تخیلی!

ایده‌هایی برای طراحی داخلی اتاق کودک با رنگ های پسرانه

۵. بایدهای طراحی داخلی اتاق کودک

هر اتاقی به تخت، کمد، پاتختی و چیزهای این چنینی نیاز دارد. با نکته‌های زیر می‌توانید با همین عناصر ضروری، یک اتاق دوست‌داشتنی برای کودک خلق کنید.

بایدهای طراحی داخلی اتاق کودک

  • یک کنج دنج برای خوابیدن: تخت‌خواب‌های دوطبقه برای بچه‌ها، یا یک سایبان بالای تخت فضای دنجی برای خوابیدن بچه‌ها ایجاد می‌کند.
  • چراغ‌خواب آرامش‌بخش: با یک نور آرام، زمان خواب را لذت‌بخش کنید. گزینه‌های متنوعی برای این کار پیش روی شماست. از پروژکتورهایی که طرح‌های مختلف را روی دیوار و سقف می‌اندازند گرفته، تا گوی‌های نورانی قابل حمل!
  • فضای سرگرمی: این فضای خلاقانه می‌تواند جایی باشد که بچه‌ها به نقاشی، کاردستی، بازی و کتاب خواندن می‌پردازند.
  • یک سیاهچاله! بیایید روراست باشیم. غیرممکن است که اتاق کودک همیشه مرتب باشد. یک صندوقچه یا سبد اسباب‌بازی چیز خوبی برای گذاشتن همه‌ٔ اسباب‌بازی‌هاست.

۶. رنگ‌های آرامش‌بخش برای کودکان

تصمیم‌گیری درباره‌ٔ رنگ مناسب برای طراحی داخلی اتاق کودک کار آسانی نیست. اما این لیست، چند رنگ برای ایجاد نشاط و خلاقیت به شما معرفی می‌کند:

  • سفید پوست‌تخم‌مرغی: رنگ سفید خالص برای بچه‌ها اصلا خوشایند نیست. در عوض می‌توانید از سایه‌های تیره‌تر سفید استفاده کنید.
  • زرد: این رنگ نه دخترانه است و نه پسرانه. رنگ زرد هر فضایی را روشن و شاد نشان می‌دهد.
  • آبی آسمانی: یک رنگ آرام که در تنالیته‌های مختلف قابل استفاده است و فضایی سبک خلق می‌کند.
  • یاسی: این رنگ اگر به درستی در طراحی داخلی اتاق کودک استفاده شود، می‌تواند یک فضای شیک ایجاد کند.

رنگ‌های آرامش‌بخش برای طراحی داخلی اتاق کودک

۷. چگونه می‌توانیم فضای اتاق کودک را دنج کنیم؟

طراحی داخلی اتاق کودک باید راحت باشد و جوّی گرم و دلپذیر داشته‌باشد. برای نوجوان‌ها یک فضای شخصی در نظر بگیرید که به آن‌ها احساس تعلق و امنیت بدهد.

  • نور طبیعی فضا را شادتر و دلباز می‌کند. اطمینان حاصل کنید که نور کافی برای ایجاد یک فضای ملایم و آرام وجود دارد.
  • با توجه به روانشناسی رنگ‌ها، رنگ‌های روشن و ملایم را انتخاب کنید که فضای اتاق را باز و سرزنده می‌کنند.
  • برای هرچیزی یک جای مشخص داشته‌باشید تا اتاق مرتب باشد. یک اتاق نامرتب ذهن کودک را آشفته می‌کند و آرامش را برهم می‌زند.
  • بچه‌ها فضاهای گرم‌ونرم را دوست دارند. با بالش‌های رنگی، کوسن‌ها، و ملحفه‌های نرم می‌توانید یک گوشهٔ دنج برای کودک بسازید.

چگونه می‌توانیم فضای اتاق کودک را دنج کنیم؟

۸. ترفندهای صرفه‌جویی در هزینه برای طراحی داخلی اتاق کودک

وقتی حرف از طراحی یک اتاق ستودنی برای کودک می‌شود، هزینه‌ها سنگین می‌شوند. بهترین روش برای کاهش هزینه‌ها استفادهٔ مجدد از مبلمان اتاق کودک خانواده یا دوستان است. از آنجایی که بچه‌ها زود رشد می‌کنند و چیزهایی مثل تخت و صندلی زود برایشان کوچک می‌شود، معمولا همه‌چیز سالم می‌ماند و کارکرده به نظر نمی‌رسد.

اگر مشتاق خریدن محصول‌های نو هستید، موارد باکیفیتی را انتخاب کنید که می‌توانند با کودک شما رشد کنند و زود غیرقابل استفاده نمی‌شوند.

یکی دیگر از روش‌های عالی برای تزئین دیوارهای اتاق خواب، استفاده از کاغذدیواری‌های موقت است. آن‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی موجود هستند و استفاده از این برچسب‌ها به اتاق جلوه‌ای جالب و سرگرم‌کننده می‌دهد که هر زمان بخواهید قابل تغییر است.

۹. یک طراح داخلی حرفه‌ای برای اتاق کودک شما

شکی نیست که کمک گرفتن از طراحان حرفه‌ای می‌تواند یک اتاق بی‌عیب‌ و نقص برای کودک شما بسازد. بین طراح‌های سنتی و خدمات آنلاین طراحی داخلی، برای هر سطح بودجه یک گزینهٔ مناسب پیدا می‌شود. از آنجایی که طراحی اتاق کودک به طور مداوم تغییر می‌کند تا با نیازهای آن‌ها هماهنگ شود، کمک گرفتن از طراحان حرفه‌ای باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه در درازمدت می‌شود.

۱۰. فروشگاه‌های محصولات کودک

گزینه‌های زیادی برای خرید محصول باکیفیت اتاق کودک وجود دارد. از کسب‌وکارهای کوچک که محصول‌های باکیفیت و دست‌ساز دارند گرفته، تا تولیدکننده‌های بزرگ و مطرح. فروشگاه‌های خارجی مثل «لولا اند جورجیا لیتلز»، «دیزاین لایف کیدز»، «اچ آر بیبی اند چایلد»، و «کریت اند کیدز»* جای خوبی برای الهام گرفتن هستند.

پی نوشت:

*Lulu & Georgia Littles, Design Life Kids, RH Baby and Child, Crate & Kids

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر