چیدمان درست آشپزخانه در طراحی داخلی مهم‌ترین عامل برای خلق فضایی کاربردی و عملکردی در طراحی آشپزخانه است. فرقی نمی‌کند آشپزخانه کوچک باشد یا دلباز و بزرگ، در هر حال یک چیدمان هوشمندانه در استفادهٔ بهتر از فضا تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. در طراحی آشپزخانه چیدمان فراتر از نحوهٔ قرار گرفتن مبلمان و کابینت‌هاست و ارگونومی هم نقش بزرگی در طراحی آشپزخانهٔ بی‌نقص دارد. مواردی مثل ارتفاع مناسب برای کابینت‌ها، فضای کافی برای حرکت آزادانه، قرارگیری وسایل و راحتی استفاده، در لذت‌بخش بودن فضای آشپزخانه اثر مستقیم دارند.

درست است که در بسیاری از موارد نقشهٔ خانه، چیدمان آشپزخانهٔ شما را تعیین می کند، اما همچنان شما می‌توانید فضا را کاربردی‌تر و بهینه‌تر استفاده کنید. در ادامه ۶ سبک چیدمان پرکاربرد برای طراحی آشپزخانه را مرور می‌کنیم.

۱. آشپزخانهٔ تک‌دیواره

این چیدمان ساده که معمولا در آشپزخانه‌های کوچک دیده می‌شود، در عین حفظ کارایی فضا بسیار بهینه نیز هست. با توجه به اینکه تمام کابینت‌های این آشپزخانه روی یک دیوار نصب می‌شوند،‌ می‌توانید هم در بالا و هم در پایین کابینت داشته‌باشید و یا در فضای بالایی، قفسه را جایگزین کابینت کنید.

۶ سبک پرطرفدار برای طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه با چیدمان تک‌دیواره:

عمودی فکر کنید! شما در استفاده از عرض دیوار محدودیتی ندارید. پس با درنظر گرفتن استانداردهای ارگونومی، بالا بردن کابینت‌ها به افزایش فضای ذخیره‌سازی کمک می‌کند. از آنجایی که ایجاد مثلث کاری در آشپزخانه‌های تک‌دیواره ممکن نیست، سعی کنید یخچال را در یک انتهای دیوار، اجاق گاز را در وسط و سینک ظرفشویی را در انتهای دیگر دیوار قرار بدهید. اگر کابینت‌ها تا سقف بالا نمی‌روند، در طراحی آشپزخانه از فضای بالای آن‌ها برای قرار دادن وسایلی که کاربرد کمی دارند استفاده کنید. یک راه دیگر این است که از فضای بالای کابینت‌ها به عنوان یک ویترین برای نما دادن به آشپزخانه بهره ببرید.

  1. آشپزخانهٔ گالی (راهرویی)

آشپزخانهٔ گالی با استفادهٔ بسیار اقتصادی از کابینت‌، از دو ردیف کابینت رو به روی هم تشکیل شده‌است که یک گذرگاه ایجاد می‌کنند. این نوع چیدمان با حذف نیاز به کمدهای کنج دیوار، از هر میلی‌متر فضا کاملا بدون اتلاف استفاده می‌کند. همچنین این سبک غیرپیچیده، طراحی را از بسیاری از ابزار و یراق‌آلات خاص بی‌نیاز می‌کند. در نتیجه این سبک را می‌توانیم یک گزینهٔ کاملا مقرون به صرفه در طراحی آشپزخانه بدانیم.

۶ سبک پرطرفدار برای طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه با چیدمان گالی:

این سبک به علت داشتن دو ردیف کابینت فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی در اختیار شما می‌گذارد. محل کار در چیدمان گالی، به خصوص برای خانواده‌های بزرگتر یا آشپزخانه‌های چند آشپزه، باید تنها روی یکی از دیوارها باشد تا ترافیک در فضا به حداقل برسد و از آسیب جلوگیری شود.

  1. آشپزخانهٔ اِل (L) شکل

یک گزینه برای چیدمان آشپزخانه‌ نصب کابینت‌ها روی دو دیوار عمود به هم است. اگرچه برای اینکه گوشهٔ ایجادشده کاربردی شود، نیاز به طراحی‌های هوشمندانه است؛ اما اُپن آشپزخانهٔ ال انعطاف‌پذیری زیادی برای قرار دادن وسایل و ایستگاه‌های کاری دارد. اگرچه می‌توانید دیوار پایهٔ شکل ال را تا جایی که فضا اجازه می‌دهد طولانی در نظر بگیرید، اما بهتر است برای سهولت استفاده آن را کمتر از ۴.۵ متر نگه دارید.

۶ سبک پرطرفدار برای طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه با چیدمان ال:

اگر فضا اجازه می‌دهد، با نصب یک کمد خوراکی در گوشهٔ آشپزخانه، از آن فضا بیشترین استفاده را ببرید. در این صورت فضای ارزشمندی را که معمولاً در کنج آشپزخانه از دست می‌رود، به بهترین شکل به کار بسته‌اید و آشپزخانه‌ای کارآمدتر خواهید داشت. حتی می‌توانید در گوشهٔ مقابل، یک میز صبحانه‌خوری کوچک داشته‌باشید و به این ترتیب آشپزخانه را برای خانواده لذت‌بخش‌تر کنید.

  1. آشپزخانهٔ یو (U) شکل

یک چیدمان عالی برای آشپزخانه‌های بزرگتر، آشپزخانهٔ یو شکل دارای کابینت در امتداد سه دیوار مجاور است. این نوع چیدمان فضای ذخیره‌سازی زیادی را فراهم می‌کند اما اگر روی هر سه دیوار، کابینت بالایی وجود داشته باشد، ممکن است فضا خفه و محصور به نظر برسد. برای جلوگیری از این اتفاق کابینت‌های بالایی را فقط در امتداد یک یا دو دیوار انتخاب کنید و باقی فضا را با قفسه‌های باز، سنگ یا کاشی‌های آنتیک، یا هود پر کنید. آشپزخانهٔ یو شکل یک گردش کار عالی را ایجاد می‌کند و فضا را برای استفادهٔ همزمان چند کاربر مناسب می‌کند.

۶ سبک پرطرفدار برای طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه با چیدمان یو:

در آشپزخانهٔ یو شکل اطراف پنجره را باز و خلوت نگه دارید. این نوع چیدمان در طراحی آشپزخانه فرصت مناسبی برای ایجاد یک مثلث کاری بدون وقفه فراهم می‌کند. بنابراین با قرار دادن ایستگاه‌های کاری در سمت مخالف در وروی یا خروجی، بهترین استفاده را از فضا ببرید.

  1. آشپزخانهٔ جزیره

یک طراحی بسیار محبوب در آشپزخانه‌های اُپن، آشپزخانهٔ جزیره است که یک محل کار بزرگ یا فضای ذخیره‌سازی را در وسط آشپزخانه فراهم می‌کند. این جزیره می‌تواند شامل یک سطح پخت‌وپز، بار، سینک ظرفشویی یا … باشد یا به سادگی به عنوان یک فضای آماده‌سازی و صرف وعده‌های غذایی استفاده شود. درست است که آشپزخانه باید به اندازهٔ کافی بزرگ باشد تا بتواند یک جزیره را در خود جای دهد، اما جزیره راهی عالی برای ایجاد یک جریان طبیعی رفت‌و‌آمد در آشپزخانه است.

۶ سبک پرطرفدار برای طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه با چیدمان جزیره:

از این جزیره به عنوان یک فضای کار و در عین حال یک فضای خانوادگی استفاده کنید که در آن می‌توانید هنگام تهیهٔ غذا با اعضای خانواده و دوستان ارتباط برقرار کنید. همچنین جزیره به علت قرارگیری در مرکز آشپزخانه مکانی عالی برای نصب نورهای تزئینی است.

  1. ۶. آشپزخانهٔ شبه جزیره

آشپزخانهٔ شبه جزیره مشابه آشپزخانهٔ جزیره است با این تفاوت که پیشخوان این آشپزخانه به دیوار یا کابینت‌ها متصل است. برای فضاهایی که اجازهٔ نصب جزیره را نمی‌دهند، شبه جزیره یک راهکار عالی است که همان مزایا را در اختیار شما می‌گذارد. از شبه جزیره نیز مشابه جزیره برای صرف غذا یا تهیهٔ غذا می‌توان استفاده کرد.

طراحی آشپزخانه با چیدمان شبه جزیره:

شبه جزیره فرصت خوبی برای تعامل با دیگران هنگام تهیهٔ غذا فراهم می‌کند. این یک راه حل خوب برای آشپزخانه‌های کوچک کاملا بسته است. با حذف یک دیوار و جایگزین کردن آن با شبه جزیره می‌توانید هم فضای کافی داشته باشید و هم فضای آشپزخانه را باز کنید.

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر