پژوهشی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که حدود ۷۵ درصد از مردم برای حداقل یکسال دچار احساس استرس در محل کار شده اند، که این افراد این حس را به فشار کاری زیاد، مشکل در ارتباط با دیگران و یا کمبود پشتیبانی مدیریتی تعمیم داده اند، که نتیجه ی این استرس، فشار و افسردگی، منجر به این شد که حدود ۱۱.۷ میلیون روز کاری در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تلف شود.

به عنوان کارفرما شما قادر نیستید که همه مشکلات زندگی کارکنانتان را حل کنید، اما می توانید محیطی را خلق کنید که توسط آن سلامت روانی و جسمانی کارمندان را با کم کردن استرس، ارتقاء ببخشید. در اینجا راهکارهای ما در جهت کم شدن این اضطراب و استرس آمده است:

  • استفاده ی جسورانه و آزادانه از رنگ برای کاهش استرس در محل کار

از استفاده ی دیوارهایی با رنگ سفید کسل کننده و یکنواخت اجتناب کنید و به آن اشیاء و نمادهایی را اضافه کنید که می توانند احساس خوبی را در کارمندانتان ایجاد کنند. رنگ های درخشان می توانند حس خلاقیت و انرژی را در تیم شما بالا برده و رنگ هایی با زمینه ملایم و کمی گرم تر گرایش به ایجاد آرامش بیشتر دارند. رنگ قرمز سبب جریان خون بیشتر شده و فعالیت ها و جنبه های شناختی را تحریک می کند در حالیکه رنگ زرد خلاقیت را ارتقاء بخشیده و رنگ سبز نیز سبب آرامش روحی می شود.

آثار هنری و یا نقاشی های دیواری می توانند تاثیری عمیق در کم کردن اضطراب در محل کار داشته باشند. تصور کنید که آیا شما از تماشا کردن یک مزرعه ی پر از گیاه اسطوخودوس بیشتر احساس آرامش می کنید که به نوعی شما را به محیطی خارج از محل کار وصل می کند و یا از خیره شدن به چند کابینت به رنگ بژ؟

نقاشی ها و تصاویر کار شده در شرکت SUEZ که کاربردی دوگانه دارند علاوه بر اینکه کارمندها را به طبیعت نزدیکتر می کنند، به نوعی اهداف شرکت که همانا حفظ محیت زیست است را نیز پررنگ تر می کند.

استرس در محل کار

استرس در محل کار

  • برای کاهش استرس در محل کار فضایی جهت استراحت ایجاد کنید

فضاهای استراحت بین کاری در سال های اخیر بسیار مورد توجه واقع شده به گونه ای که کارفرمایان به فواید ایجاد فضایی که در آن کارمندان علاوه بر اینکه بتوانند در آن با هم ملاقات های غیر کاری داشته، استراحت نیز بکنند، پی برده اند.

فضایی که به افراد امکان کار کردن در محیطی را می دهد که برای خلق و خو و فعالیتشان مناسب بوده و به آنها احساس خوشحالی و مشارکت می دهد. این فضا به کارمندان اجازه ی کار در یک محیط آرام تر را هرگاه که احتیاج به تمرکز دارند را نیز می دهد و یا یک محیط عمومی تر هرگاه که نیاز به تعامل بیشتر با یکدیگر را دارند، همچنین راهی است برای کم کردن اضطراب در کارمندانی که به نوعی احساس بسته شدن به میز کارشان را دارند.

  • تشویق به حرکت بیشتر

دانشمندان دریافته اند که فعالیت بدنی باعث ترشح هورمون اندورفین(هورمون شادی) شده که باعث کم شدن اضطراب می شود. این هورمون همچنین به عنوان یک ضد درد طبیعی عمل کرده که خواب را نیز بهبود می بخشد. بنابراین باید به این فکر کنید که چیدمان دفتر شما چگونه می تواند افراد را به حرکت بیشتر ترغیب کند، مثلا قرارگیری پله ها درمرکز دفتر (به شکلی که مشرف به سایر قسمت ها باشد) می تواند افراد را به استفاده از پله به جای استفاده از آسانسور ترغیب کند.

نمونه ای از این طراحی در شرکت AMS NETWORKS است که ورودی اش به شکلی طراحی شده که شانس تعامل بیشتر کارمندان از تیم های مختلف با یکدیگر را بیشتر می کند.

راه دیگر تشویق کارکنان به حرکت بیشتر در محیط  کار ایجاد امکانات مورد استفاده مشترک بین افراد است، نظیر: چاپگر ها، سطل های زباله و یا استفاده از چای سازها در محیط کار.

استرس در محل کار

استرس در محل کار

  • برای کاهش استرت در محل کار به تناسب اندام کارکنانتان اهمیت دهید.

تحقیقات نشان داده افرادی که با دوچرخه سرکار می روند دارای استرس کمتر و راندمان کاری بیشتری در طول روز هستند. طراحی جایگاهی برای قرارگیری دوچرخه ی افراد در محل کار می تواند یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد. بعضی از کارفرماها نظیر NUFFIELD HEALTH حتی دارای یک برنامه ی جامع ورزشی و باشگاه های ورزشی هستند. بی شک تهیه ی یک حمام (دوش) برای افرادی که با دوچرخه به سرکار می روند یا در زمان صرف نهار برای دویدن به خارج از محل کار می روند، می تواند تفاوت ایجاد کند. بعضی از شرکت ها نیز به کارمندانشان دوچرخه می دهند تا هم اندام مناسب تری داشته باشند و هم از استرس کار سخت روزانه شان کاسته شود.

استرس در محل کار

استرس در محل کار

  • فضایی برای فکر کردن و تمرکز در نظر بگیرید

اغلب ما به فضایی جهت فکر کردن احتیاج داریم اما اغلب در دفاتری با فضای باز (بدون دیوار) فرار از سر و صدا و تداخل، بسیار سخت است. یک راه حل ساده ایجاد منطقه ای ساکت برای افراد است، جایی که بتوانند به دور از حواس پرتی بر روی کارشان تمرکز کنند.

فضایی بدون وجود اشیایی نظیر تلفن و یا موسیقی، استفاده از مبلمانی هوشمند نظیر غرفه های انفرادی(SOLO PODS) یا اتاقک های ساکت (Quiet booths) که اجازه ی فرار از سر و صدا و شلوغی موجود در این نوع دفاتر را به افراد می دهد. شرکت Lindt از این نوع مبلمان جهت ایجاد فضایی جداگانه جهت فکر کردن بهتر و تمرکز و استراحتی بدور از هرگونه مزاحمت استفاده کرده است.

استرس در محل کار

استرس در محل کار

  • آوردن نمادهای طبیعی به داخل محیط کار در کاهش استرس در محل کار موثر است.

آیا می دانید که علاقه مندی و محبوبیت استفاده از نمادهای طبیعی اخیرا محبوب تر از زیبایی شناسی به تنهایی است؟ همه لوازم چوبی، کف های سنگی و فرش هایی به شکل خز، بخشی از روند رو به رشد رویکرد فلسفه ی طبیعتگرایی در طراحی محیط کار است، که همه اینها تاثیر مثبت نمادهای طبیعی و کارآیی آنها را در بهبود زندگی و سلامت روحی افراد تایید می کند. حتی شما می توانید فضایی را در خارج دفتر ایجاد کنید تا افراد از هوای تازه استفاده کنند و یا اشیایی از طبیعت را به طراحی داخلی دفتر تان اضافه کنید تا به این ترتیب از اضطراب کارمندانتان کم شده و احساس رضایت و خوشحالی بیشتری داشته باشند.

استرس در محل کار

استرس در محل کار

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر