زندگی کردن در لحظه، و سپری کردن لحظه‌ها در آسایش، کار آسانی نیست، حتی اگر در چهاردیواریِ اختیاریِ خودتان باشید. اما واقعیت این است که برای تمرین ذهن‌آگاهی،‌ هیچ‌جا بهتر از خانه نیست. پیشنهادهایی که در ادامه می‌آوریم به شما کمک می‌کنند راحت‌تر  ذهن‌آگاهی در خانه خود را تجربه کنید.

هفت راه برای داشتن ذهن‌آگاهی در خانه

این چند نکته‌ی ساده ولی کاربردی در مورد طراحی داخلی خانه، تاثیر چشم‌گیری در فضا خواهند داشت.

۱- افزودن چند ابزار مدیتیشن به گوشه‌وکنار خانه

شک داشتن نسبت به مدیتیشن کاملا قابل درک است، اما هرکسی از کمی چاشنی آرامش و سکوت لذت می‌برد. احتمالا شما فضای کافی برای اختصاص دادن به یک «ذن زون» (Zen zone) ندارید اما یک تشکچه‌ی راحت تمام چیزی است که برای ذهن‌آگاهی در خانه ، مدیتیشن کردن و یا فرورفتن در خلوت خودتان نیاز دارید.

هفت راه برای داشتن ذهن‌آگاهی در خانه

حتی اگر نخواهید برای خودتان هزینه بتراشید،‌ یک بالش هم کار را راه می‌اندازد. در نهایت، اگر نمی‌توانید افکارتان را برای مدتی رها کنید و آرام باشید، استفاده از یک اپلیکیشن یا راهنمایی گرفتن از یک دستیار مجازی مثل Amazon Echo یا Google Mini، کمک بزرگی به شما می‌کند.

۲- داشتن یک دنج گرم و نرم و خلاقانه!

همه‌ی خانه‌ها بزرگ و جادار نیستند. اما اگر بتوانید در دکوراسیون داخلی و  طراحی داخلی خانه خود یک کنج کوچک و دوست‌داشتنی برای خودتان جور کنید که آن‌جا به خودتان و علاقه‌تان بپردازید، حس «در خانه بودن» برایتان پررنگ‌تر خواهد شد. در این صورت پخش‌و‌پلا بودن وسایل هم‌اتاقی، هم‌خانه، همسر یا فرزندانتان شما را کمتر آزار می‌دهد.

هفت راه برای داشتن ذهن‌آگاهی در خانه

مهم‌تر از همه، داشتن یک پناهگاه حتی یک میز و صندلی و یک دفترچه، به سروسامان گرفتن افکار و احساسات شما کمک بزرگی می‌کند. روی کاغذ آوردن احساسات و افکارتان باعث می‌شود در لحظه زندگی کنید و نسبت به زمان حال آگاه‌تر و ذهن‌آگاهی در خانه داشته باشید.

۳- پیدا کردن رایحه‌ی مخصوص خانه‌تان

رایحه‌ها رگ خواب ذهن ما را بلدند. یک عطر به‌خصوص می‌تواند ذهن شما را در زمان‌ و مکان جابه‌جا کند. در چه مکانی بیشتر احساس آرامش و آسایش می‌کنید؟ ساحل؟ کوه؟ جنگل؟ یک چشمه‌ی آب‌گرم؟ بعد از پیدا کردن محل آرامش‌بخشتان، سراغ معطرکننده‌ها بروید تا فضای خانه‌تان یادآور آن محل آرامش‌بخش باشد.

هفت راه برای داشتن ذهن‌آگاهی در خانه

شمع‌ها، روغن‌ها، اسپری‌های خوشبو کننده‌ی هوا،‌ عودها و … با عطرهای گوناگونی موجودند و شما می‌توانید بر اساس رایحه‌ای که برای شما آرامش‌بخش است، از آن‌ها برای معطر کردن فضای خانه و افزایش ذهن‌آگاهی در خانه استفاده کنید.

۴- باور داشتن به قدرت رنگ

برای این‌که فضای آرامی در دکوراسیون داخلی خانه‌تان داشته‌باشید و بتوانید ذهن‌آگاهی در خانه را بهتر تجربه کنید،‌ در طراحی داخلی خانه خود از رنگ‌های قوی و پرانرژی مثل قرمز یا زرد با احتیاط بیشتری بهره ببرید. تا حد امکان این رنگ‌ها را از پالت رنگی فضاهایی مثل سرویس بهداشتی و اتاق خواب حذف کنید.

هفت راه برای داشتن ذهن‌آگاهی در خانه

در مقابل رنگ‌هایی در طیف آبی، سبز، طوسی، یاسی و سفید، آرامش بیشتری به فضای خانه خواهند داد. رنگ‌ها و متریال‌های مات هم به رنگ‌های براق ارجحیت دارند. در نهایت، اشیای بزرگ خانه، مثل تخت، کاناپه، فرش و دیوارها بهتر است در یک پالت رنگی خنثی و آرام طراحی شوند.

۵- چاشنی طراوات و تازگی طبیعت

گیاهان به خودی خود انسان را خوشحال می‌کنند. بعضی نژادهای خاص گیاهان حتی در تصفیه کردن هوا هم می‌توانند کمک‌کننده باشند. حرفمان این نیست که دکوراسوین داخلی خانه‌تان را تبدیل به جنگل یا گلخانه کنید! اما مراقبت از چند گیاه لطیف دوست‌داشتنی، حال و هوایتان را عوض می‌کند.

هفت راه برای داشتن ذهن‌آگاهی در خانه

برای شروع می‌توانید سراغ یک باغ سبزیجات کوچک لب‌پنجره بروید. حتی داشتن یک پیچک روی دیوار حمام بی‌نظیر است! هرقدر فضاهای غیرمنتظره‌تری را برای قرار دادن گلدانتان انتخاب کنید، شما را شگفت‌زده‌تر و خوشحال‌تر می‌کند و به شما برای ذهن‌آگاهی در خانه کمک خواهد کرد.

۶- نور، نور، و نور!

نور طبیعی مثل هیچ‌چیز دیگری نیست! در نتیجه، از تمام پنجره‌هایتان استفاده کنید و به نور اجازه بدهید از هر سوراخ‌سنبه‌ای به داخل بتابد! کرکره‌ها فضای خانه را دلگیر و گرفته نمی‌کنند و از این نظر به پرده‌ها و شیشه‌های رنگی مات برتری دارند.

هفت راه برای داشتن ذهن‌آگاهی در خانه

شب‌ها هم اثر چند شمع در اطراف خانه را دست کم نگیرید. شمع‌ها به آرام کردن فضای خانه کمک می‌کنند و اصلا قابل مقایسه با نورهای مصنوعیِ بیش از حد درخشان نیستند.

۷- راحتی، شرط اول!

هنوز هم به آرامش بیشتری در خانه‌تان نیاز دارید؟ بگذارید راحتی حرف اول را بزند! دور وسایلی را که در اینستاگرام بسیار زیبا و شیک به‌نظر می‌رسند اما در عمل بی‌نهایت ناکارآمد و غیرراحت هستند، خط قرمز بکشید.

هفت راه برای داشتن ذهن‌آگاهی در خانه

شما می‌خواهید در خانه‌ی خودتان احساس راحتی کنید؛ نه این‌که هر لحظه نگران لک شدن مبل‌های سفیدرنگ و گران‌قیمتتان باشید. حتی می‌توانید سراغ اشیایی بروید که قدیمی شدنشان به ارزششان اضافه می‌کند. مثلا مبلمان چرم یا فرش دستبافت، یا اشیای عتیقه هیچ‌وقت ارزششان را از دست نخواهند داد.

حرف آخر این است که برای ذهن‌آگاهی در خانه روی چیزهایی تمرکز کنید که شما را برای ساعاتی از دنیای درهم و برهم بیرون از خانه‌تان دور نگه می‌دارند. خانه، باید کنج امن و راحت شما باشد.

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر