در حالی که به یک چهارم پایانی سال نزدیک می‌شویم، دنیای املاک تجاری همچنان با اثرات پاندمی کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند. بعد از تجربه‌ی قرنطینه‌ی سراسری در فصل بهار، بازار املاک تجاری و دفاتر کار مورد بررسی بیشتری قرار گرفته است. بدون شک شاهد تغییر در استراتژی سبد سهام تجارت‌ها هستیم و پیامد‌های آن در حال پدیدار شدن هستند. مدیران روی توانایی‌های همیشه در حال پیشرفت کارمندان حساب بیشتری باز می‌کنند. تاثیر نهایی این سلسله از اتفاق‌ها بازسازی مدل‌های سازمانی است. در شرایطی که دورکاری و کار در خانه بسیار شایع شده است، صاحبان املاک تجاری می‌توانند با این جمله خود را آرام کنند:

«حتی در اعماق ناآرامی و آشوب،‌ فرصت‌های بسیاری هست!»

با وجود راحتی‌های دورکاری، این تجربه‌ ما را متوجه یک نیاز اساسی کرده است. ارتباط رو در رو با همکاران در یک فضای کاری امن و پر بازده چیزی است که این روز‌ها کمتر به آن دسترسی داریم. آینده‌‌ی دفاتر کاری چه خواهد بود؟ این چیزی است که صاحبان و مشاوران املاک تجاری نقش اساسی در تعریف آن دارند. محل و متراژ دفاتر کار، اینکه این فضا چطور سلامت کارکنان را تامین می‌کند، چه میزان امکانات دیجیتال در اختیار شرکت‌ها می‌گذارد، و مسائلی از این دست فرصت‌های جدیدی در اختیار صاحبان املاک و مستاجر‌ها قرار می‌دهد که در تعیین آینده‌ی دفاتر کاری اثرگذار اند. همچنین روش‌های نوین کار کردن، راه حل‌های خلاقانه در تقسیم فضای کار، و … عناصر گوناگونی هستند که در مسیر آینده‌ی فضاهای کاری نقش دارند.

نگاهی به آینده‌ی املاک تجاری

پتانسیل زیادی در آینده‌ی بازار املاک تجاری وجود دارد که از ابعاد گوناگون می‌توان آن‌ها را سنجید:

انعطاف و سادگی در املاک تجاری

در گرداب ابهام و اضطراب سال ۲۰۲۰، انسان روی دستیابی به نیاز‌های اساسی متمرکزتر شده‌است. آنچه همه می‌خواهیم چیزی فراتر از یک زندگی آسان، تصمیمات درست برای خود و خانواده‌مان و یک فضای کاری سالم و مثبت نیست. هیچ شرکتی نمی‌خواهد در آینده‌ای گرفتار شود که از لحاظ اقتصادی نا به سامان و از لحاظ روانی منفی است. این قواعد جدید شرکت‌ها و صاحبان املاک تجاری را به سمت هماهنگی با نیاز‌های روز و انعطاف نشان دادن نسبت به شرایط پیش می‌برد.

استراتژی مکان و فضای منعطف در املاک تجاری

نگاهی به آینده‌ی املاک تجاری

مدل‌های تجاری باید بر محور بسیاری از اتفاقات پیش بینی نشده عمل کنند. تنوع بخشیدن به استراتژی‌های مکان یکی از رو‌ش‌هایی است که می‌تواند فشار اقتصادی را کم کند و اهداف گوناگون شرکت را پوشش دهد. تمایل به دفاتر کاری مرکز شهر دوباره برخواهد گشت اما نباید از ارائه‌ی گزینه‌های جدید برای سلایق گوناگون غافل شد. مستاجر‌هایی که قبل‌ها به دنبال فضاهای خالی از تجهیزات بودند حالا ممکن است دیدشان را وسیع‌تر کنند و در جستجوی فضا‌های کاری مبله باشند. این فضاهای کاری از پیش آماده و مبله همگام با خدمات اشتراکی مثل پذیرش، فضای ملاقات، کیترینگ و … ارائه می‌شوند. مستاجرها بیشتر از اینکه بخواهند درگیر بازطراحی فضای داخلی شوند، مایل اند به سرعت به دفتر جدیدشان نقل مکان کنند و بدون هیچ تغییر خاصی شروع به کار کنند. فراهم کردن این امکان که کارکنان شرکت فضای کار منعطفی داشته باشند و به عبارتی خلق یک فضای کاری چند منظوره که در موقعیت‌های مکانی متفاوت منعطف عمل می‌کند، در رسیدن به سودهای سرمایه‌ی اجتماعی موثر است. همچنین کم شدن تقاضا برای فضاهای مرکز شهر، به کارکنان امکان انتخاب فضاهای کاری نزدیک خانه را داده است.

شروط اجاره نامه‌ی ساده‌تر املاک تجاری

نگاهی به آینده‌ی املاک تجاری

کسب و کارها تنها در صورتی می‌توانند موفق باشند که سریع و چابک خود را با تغییرات هماهنگ کنند و به طور مستمر برنامه‌هایشان را ارزیابی کنند. این شرایط، تقاضا برای اجاره‌های کم مدت‌تر و انعطاف زیاد در شروط اجاره‌نامه را بیشتر کرده است. با وجود بی میلی مستاجر‌ها برای صرف هزینه‌های کلان، آن‌ها حاضر اند هزینه‌های اجرایی اضافه برای داشتن یک فضای هوشمند که با نیازهایشان همخوانی دارد را بپذیرند. این به آن معناست که مالکان و مشاوران باید روی امکانات فضا توجه بیشتری داشته باشند تا به ترکیب درستی از امکانات و پیشنهادها برای مشتری‌ها برسند که به درستی با نیاز‌ها و امکانات مورد نیازشان همخوانی دارد. حتی فرایند نوشتن اجاره نامه به وسیله‌ی درگاه‌های آنلاین ساده‌تر و در نتیجه مخارج و حق‌الزحمه‌های نوشتن قرارداد کمتر شده است. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که آن دسته از مالک‌ها که راه حلی برای کم کردن اصطکاک‌های این فرایند دارند، به رشد کردن ادامه خواهند داد.

همکاری و مشارکت صاحبین املاک تجاری

زمانه‌ی بساز بفروش بودن به سر آمده است. امروزه برای جذب شرکت‌ها و مشتری‌ها باید به چم و خم کار آن‌ها واقف بود و با یک آگاهی قبلی برای جذبشان اقدام کرد.  این شناخت شامل درک عمیق از اطلاعات دموگرافیک گروه هدف است که مالک‌ها را نسبت به خصلت‌ها، اهداف،‌ خواسته‌ها و فرهنگ گروه هدف آگاه می‌کند. با داشتن این آگاهی مالکان می‌توانند طراحی و بازاریابی املاک خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که متناسب با ویژگی‌های گروه هدفشان باشد. هر دو گروه مالک و مستاجر از ارتباط متقابل و همکاری مستمر استقبال می‌کنند. این تمایل دو سویه برای ارتباط، هر دو سمت را منتفع می‌کند. نتیجه‌ی چنین ارتباطی شناخت و درک عمیق‌تر نسبت به دیدگاه‌ها و اهداف یکدیگر است. این گفتگوی دوسویه را با تمرکز بر سادگی، انعطاف، و رفاه می‌توان پیش برد.

رفاه و آسایش

تاثیر به سزای فضای کار روی سلامت، برای همه پذیرفته شده است. همه دوست داریم در فضایی کار کنیم که در آن احساس امنیت، شادی و ارزشمند بودن کنیم. فضایی را تصور کنید که در آن رفاه شما در اولویت است و می‌توانید تصمیماتتان را با شخصیت و سبک کاری‌تان هماهنگ کنید. در چنین فضایی بازده شما چند برابر افزایش می‌یابد. با نیم نگاهی به سال گذشته می‌توانیم ببینیم که فشار روانی اضافه شده به زندگی بشر فضاهای کاری را ملزم می‌کند که تا حد امکان استرس و فشار را کم کنند. شرکت‌ها برای بالا رفتن بازده باید فضایی برای کارکنانشان فراهم کنند که در آن سلامت، رفاه، و آسایش روانی افراد در اولویت است. مالکان املاک تجاری و مدیران کسب و کار‌ها باید به دنبال خلق فضایی باشند که نه تنها فشار وارد شده به کارمندان را کم ، بلکه زندگی کاری راحت‌تری برایشان فراهم کنند. یک راه برای افزایش رفاه، کم کردن سفرهای روزانه‌ی کارکنان برای رسیدن به محل کار است. برای نمونه موقعیت‌های مکانی نزدیک به امکانات حمل و نقل و یا مکان‌هایی که پارکینگ مناسب دارند مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند. ساده کردن رفت و آمد به محل کار و کم کردن استرس روزانه‌ی کارکنان را با راه‌حل‌های دیجیتال نیز می‌توان محقق کرد. در حالی که اکثریت کسب و کار‌ها این گزینه را برای آینده‌ی فضای کاری خود در نظر نمی‌گیرند.

تکنولوژی

نگاهی به آینده‌ی املاک تجاری

دفاتر کار آینده با پیشرفت پر سرعت تکنولوژی روبه‌رو هستند. کسب و کار‌ها می‌خواهند تمرکزشان را روی بالا بردن بازده و توان کاری معطوف کنند، امنیت و رفاه کاری‌شان را افزایش بدهند و هم زمان به فکر کم کردن ردپای کربن خود (تولید گازهای گلخانه‌ای) باشند. مالک‌هایی که تکنولوژی‌های مورد نیاز را برای املاک خود فراهم می‌کنند ارزش افزوده‌ی زیادی به مشتریان پیشنهاد می‌دهند. راه حل‌های دیجیتال که فرایند کاری افراد را ساده می‌کنند،‌ سودهای بی‌شماری برای کسب و کار‌ها خواهند داشت. ساختما‌ن‌های هوشمند با فراهم کردن سیستم‌های ارتباطی پیشرفته به کارکنان اجازه می‌دهند تا خیلی از فعالیت‌های روزمره مثل رزرو کردن پارکینگ، اتاق جلسه، میز کار و … را بسیار ساده‌تر انجام بدهند. مثال دیگری از این تکنولوژی‌های مفید را در سنسور‌های فضا می‌توانیم ببنیم. سنسور‌هایی که برای باز و بسته شدن درها،‌ تنظیم نور و هوای محیط، و موارد مشابه به کار می‌روند، می‌توانند آسایش و امنیت فردی را، به خصوص با وجود همه گیری کرونا تامین کنند. این سنسور‌ها به کم کردن مصرف انرژی و افزایش تولید انرژی کمک می‌کنند. در راستای کم کردن ردپای کربن، می‌توان به ساختمان‌های «نت زیرو» اشاره کرد. میزان انرژی مصرفی سالانه در این ساختمان‌ها با انرژی تجدیدپذیر تولید شده در منطقه برابر است و در کاهش آسیب به محیط زیست اثر به سزایی می‌توانند داشته باشند.

کلام آخر

وقایع شوکه کننده‌ی سال گذشته کسب و کار‌های زیادی را تحت تاثیر قرار داد و این اثرات همچنان ادامه دارند. اما با وجود تمام نگرانی‌ها همچنان نور امیدی هست! زمان آن رسیده که روش‌های سنتی کار کردن تغییر کنند و شاهد نوآوری در فضای کار و روش کار باشیم. برای دستیابی به فضای کاری که با شرایط و تغییرات آینده متناسب است، مالکان و مستاجر‌ها در ارتباط متقابل با یکدیگر باید عمل کنند. همه‌ی ما فشار و ناملایمت‌های این دوران را تجربه کرده‌ایم و حالا برای تحقق پایه‌ای‌ترین نیازهای زندگی‌مان با هم همسو هستیم. مالکان املاک تجاری به این فکر می‌کنند که چطور می‌توانند تسهیلات افزوده‌ای برای مستاجرانشان فراهم کنند؟ از طرف دیگر کسب و کارها دغدغه‌ی فراهم کردن آسایش و بهبود زندگی کاری کارمندانشان را دارند. در این بین تمرکز اصلی صاحبان املاک تجاری و مدیران کسب و کار‌ها همواره روی اطمینان از رفاه و سلامت کارکنان باقی خواهد ماند و فراهم کردن این رفاه هدف نهایی ماست.

متخصصین ما در شرکت طرح و ساخت برژمان آماده ارائه خدمات مشاوره در خصوص دفاتر اداری به مالکین و صاحبین شرکت ها می باشد. با ما در ارتباط باشید.

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر