یک فضای خیره‌کننده و بی‌مثال که هر کسی را به سمت خودش جذب می‌کند،‌ رویای هر رستوران‌داری است. اما این وظیفه‌ی طراح و معمار است که توضیح بدهد طراحی داخلی و معماری داخلی زیبا یا نمای بیرونی خیره‌کننده، فقط بخش کوچکی از اثرگذاری یک فضا را تأمین می‌کند.

عناصری بسیار مهم‌تر از زیبایی در طراحی داخلی رستوران وجود دارد که خیلی مواقع از چشم‌ها پنهان می‌مانند. در این بخش درباره‌ی عناصری از دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی رستوران صحبت می‌کنیم که تاثیر مستقیمی بر تجربه و رفتار مشتریان دارند.

مهم‌ترین عنصر در طراحی داخلی رستوران

مهم‌ترین عنصر در طراحی داخلی رستوران

همان‌طور که می‌دانید رستوران‌های درست و حسابی،‌ مشتری‌هایشان را به خوبی می‌شناسند و سعی ندارند هر کسی را جذب کنند. از نظر جو سمپسون، کارگردان هنری استودیوی طراحی داخلی رستوران بلک شیپ، مشتری مهم‌ترین فاکتور در طراحی داخلی رستوران یا کافه است.

«چطور می‌خواهیم جذبشان کنیم؟ چطور می‌توانیم تجربه‌ای بی‌نظیر برایشان خلق کنیم؟ و چطور می‌توانیم کاری کنیم که مشتری ثابت ما بشوند؟»

داستان رستوران شما

تام استروتر، هم‌بنیان‌گذار و طراح استودیوی طراحی داخلی فابلد است. بر اساس نظر تام، دو نکته‌ی اولیه وجود دارد که بدون توجه به آن‌‌ها نباید کار معماری داخلی و طراحی داخلی رستوران را شروع کرد!

مهم‌ترین عنصر در طراحی داخلی رستوران

اولین نکته، مفهوم و داستان پشت طرح است. «برای ما مهم است که مطمئن شویم داستان و روایتی قوی تمام عناصر و جزئیات طراحی داخلی را به هم مرتبط می‌کند. باید مطمئن بود که هر عنصر هرچند جزئی، به درستی نقش خودش را در داستان ایفا می‌کند و در عین حال تصنعی و زیاده‌ازحد نیست!»

برای نمونه، توجه به عناصر فرهنگی و سنت قوم لُر،‌ در دکوراسیون و  طراحی داخلی یک رستوران سنتی لرستان با هدف جذب گردشگران بسیار می‌تواند اثربخش باشد. هر عنصرِ سنتی استفاده شده در فضا پیشینه‌ای دارد که مشتریان را مجذوب خودش می‌کند.

برای یک طراح ضروری است که از کارفرمای خود بپرسد: شما که هستید؟ چه کاری می‌کنید؟ و چرا این کار را انتخاب کرده‌اید؟

این‌ که یک طراح با فضای ذهنی و خواسته‌های سفارش‌دهنده‌ی کار آشنایی کامل‌تری داشته‌باشد، به ایجاد روایت و داستان طرح کمک بزرگی می‌کند.

جیم سالیوان این موضوع را این‌طور بیان می‌کند: «برای موفقیت یک رستوران ضروری است که هویت آن مشخص باشد. رستوران‌ها شکست می‌خورند چون دچار بحران هویت هستند. آن‌ها نمی‌دانند چه کسی هستند یا می‌خواهند چه کسی باشند!»

در این میان، ترندهای روز چه جایگاهی دارند؟ جو سمپسون ترجیح می‌دهد ترندها را دنبال نکند، بلکه آن‌ها را تعیین کند! و این به چه معناست؟ فرض کنید شما رستورانی را مطابق ترند روز و آن‌چه که هم‌اکنون سلیقه‌ی بازار است طراحی کرده‌اید.

تا زمانی که رستوران شما شروع به کار کند و جایگاه خود را پیدا کند، ترند روز عوض شده و شما دیگر به‌روز نیستید! راه چاره چیست؟ این که همیشه یک قدم جلوتر باشید! در این صورت طول عمر طراحی شما بیشتر است.

آن روی سکه‌ی معماری داخلی و طراحی داخلی رستوران ‌: عملکرد

دومین عنصر مهم در معماری داخلی و طراحی داخلی رستوران که درست به اندازه‌ی تجربه‌ی مشتری مهم است،‌ سازوکار و عملکرد رستوران است. مثلا: مهمان‌ها از چه مسیری به رستوران می‌رسند؟ غذا چه مسیری را از آشپزخانه تا میز مهمانان طی می‌کند؟ غذا چطور سرو می‌شود؟

مهم‌ترین عنصر در طراحی داخلی رستوران

هرقدر هم دکوراسیون یک رستوران زیبا باشد، اگر عملکرد درستی نداشته باشد هرگز نمی‌تواند رستوران موفقی باشد!

همه‌ی عناصر محیطی روی عملکرد رستوران اثر می‌گذارند. از جریان هوا گرفته، تا محل نشیمن مشتریان، تا نحوه‌ی سرو غذا همه و همه روی سازوکار رستوران اثرگذارند. اگر مردم نتوانند به راحتی یک نوشیدنی سفارش بدهند یا غذا کاملا سرد به دستشان برسد، رستوران ورشکست خواهد شد.

در ادامه برخی نکات کاربردی را آورده‌ایم:

  • قانون معمول برای تقسیم فضا این است که ۶۰٪ از فضای کل رستوران مربوط به غذاخوری است و ۴۰٪ باقی‌مانده را آشپزخانه، انبار و سرویس‌های بهداشتی تشکیل می‌دهند.
  • فضای بین میزها باید به قدری باشد که حرکت بین آن‌ها آسان باشد. البته این موضوع بستگی به نوع رستوران دارد. یک رستوران فست‌فود فضای بسیار کمتری نسبت به یک رستوران کلاسیک نیاز دارد.
  • مشتری‌ها باید بتوانند کارکنان را ببینند و توسط کارکنان دیده‌شوند. دلیلش واضح است: آن‌ها باید این احساس را داشته باشند که درخواست‌های آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ داده‌‌خواهدشد. لحاظ کردن این موضوع در رعایت حریم خصوصی افراد در عین راحتی، بسیار مهم است.
  • ترند فعلی در دکوراسیون و طراحی داخلی رستوران حذف میزهای سفارش‌دهی و میز مهمان‌پذیر است. این کار رفت‌و‌آمد را در فضا کمتر می‌کند و از اغتشاش بی‌مورد جلوگیری می‌کند. البته نمی‌توان فایده‌ی میزهای سفارش‌دهی را نادیده گرفت. پس اگر تصمیم دارید میز سفارش‌دهی داشته باشید، بهتر است آن را جایی قرار بدهید که رفت‌و‌آمد زیادی ندارد. مثلا به دور از سرویس‌های بهداشتی و در وسط محیط جای مناسبی برای میز سفارش‌دهی است.
  • نورپردازی محیط، گذشته از زیبایی به ملاحظات زیادی نیاز دارد. باید امن باشد، به نگهداری‌های ثانویه کمی نیاز داشته باشد، به راحتی قابل کنترل باشد و استانداردهای مصرف انرژی‌ را تا حد امکان رعایت کند.
  • توجه جریان رفت‌و‌آمد، سخت‌ترین بخش از معماری داخلی و طراحی داخلی رستوران است. مشتری‌ها باید سریع وارد شوند، میز مورد نظر را پیدا کنند و خدمات در سریع‌ترین و باکیفیت‌ترین زمان ممکن صورت بگیرند. اگر ورودی بزرگی ندارید، میز مهمان‌پذیر را در کنار ورودی قرار بدهید نه وسط راه! این کار باعث می‌شود خوشامدگویی به مشتری‌های تازه‌وارد،‌ مانع مشتری‌هایی که در حال ترک رستوران هستند نشود.

جو محیط (آمبیانس)

مهم‌ترین عنصر در طراحی داخلی رستوران

معماری داخلی و طراحی داخلی تاثیر به‌سزایی در ایجاد جو محیط و در نتیجه، رفتار مشتری‌ها دارد.

  • از آن‌جایی که همه‌ی رستوران‌ها می‌خواهند در اولین نگاه خوب و جذب‌کننده به‌ نظر برسند،‌ داشتن یک ورودی جذاب مهم است. جالب است بدانید رستوران‌هایی که چند ورودی دارند اگرچه اثر متفاوتی خلق می‌کنند اما درست به اندازه‌ی رستوران‌هایی با یک ورودی، دعوت‌کننده و جذاب هستند. یک در پشتی که از وسط راهرویی شیشه‌ای وسط آشپزخانه می‌گذرد، می‌تواند اثر خارق‌العاده‌ای روی مشتری‌ها بگذارد.
  • موسیقی آرام، نورپردازی ملایم، و رنگ‌های گرم مشتری‌ها را به آرامش، سفارش دادن دسر یا یک نوشیدنی اضافه، و بیشتر ماندن دعوت می‌کنند. شما می‌توانید این اثر را با نشیمن‌هایی راحت بیشتر کنید.
  • شاید برایتان سوال باشد که چرا رستوران‌های فست‌فود هیچ اثری از راحتی را در مبلمان خود لحاظ نمی‌کنند. نگران نباشید. این عدم راحتی عمدی است و علت آن سریع‌تر شدن رفت‌وآمد مشتریان است.

معماری داخلی

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر