وقتی از طراحی و ساخت ویلا حرف می‌زنیم، فضای زیاد،‌ قابلیت‌های فراوان و تخیلات بلامانع، برای ما تداعی می‌شود. ویلاها خانه‌های بزرگی هستند که برای فعالیت‌های گوناگون فضا و امکانات ویژه‌ی خودشان را دارند. آن‌ها با زحمت فراوان ساخته می‌شوند تا علایق و سلیقه‌ی صاحبشان را بازتاب بدهند.

اگر شما بخواهید برای خودتان ویلایی بسازید حتما می‌دانید که مدت‌ها زمان و فکرکردن و پس‌انداز کردن برای طراحی و ساخت ویلا نیاز دارید. البته کار طراحی و ساخت ویلا به نمای خارجی منتهی نمی‌شود. اصل ماجرا اتفاقی‌ است که درون ویلا می‌افتد! طراحی و ساخت ویلا معمولا از قوانین ثابت خانه‌های معمول پیروی نمی‌کند.

فضای گسترده‌ی ویلاها خلاقیت و ایده‌های بیشتری می‌طلبد. احتمال پرطمطراق و شلوغ بودن طراحی داخلی وجود دارد، چرا که فضای زیاد حجم زیادی از مبلمان و اثاثیه را در دکوراسیون داخلی می‌پذیرد. از طرف دیگر می‌توان مینیمال بود و با حداقل دکوراسیون و اثاثیه بهترین طراحی‌ها را ارا‌ئه داد! اینجاست که رعایت تعادل بین شلوغی بیش از حد و خالی بودن، در طراحی و ساخت ویلا و معماری داخلی آن مهم می‌شود.

تعادل ایجاد کردن بین اثاثیه، رنگ، کنتراست و چیدمان نیازمند دقت است. در ادامه نکاتی آورده شده است که به ایجاد تعادل در طراحی و ساخت ویلا کمک می‌کند.

یک‌دست بودن معماری داخلی و طراحی داخلی ویلا

از آنجایی که ویلا امکانات گسترده‌ای برای طراحی به ما می‌دهد، مرز باریکی بین ما و شلوغی و سرسام آور شدن طراحی داخلی ویلا وجود دارد! به سادگی ممکن است در دام طراحی شلوغ و با کنتراست بالا و پر از تناقض بشویم. چیزی که مشکل را حل می‌کند یک طراحی یک‌دست و هم‌خانواده است. با یک پالت رنگی آشنا، مثل خاکستری‌فام، بژفام، یا رنگ‌های پاستلی، شروع کنید.

طراحی و ساخت ویلا

سپس با یک رنگ عمیق‌تر و تیره‌تر کنتراست ایجاد کنید. این قانون را برای همه چیز، از دیوارها گرفته تا مبلمان اعمال کنید. اگر پالتی که در نظر گرفته‌اید خیلی یک‌دست و مونوتون(تک رنگ) از آب درآمده، می‌توانید با کوسن‌های رنگارنگ این مشکل را حل کنید. این قانون را به کار ببرید و ببینید که چه‌ طور یک مشکل‌گشای همه جانبه است!

تجملات به قدر کافی!

برای لاکچری بودن و تجملات کجا بهتر از ویلا؟! آنقدر فضای کافی در طراحی و ساخت ویلا وجود دارد که اضافه کردن کمی تجمل باعث شلوغی فضا نمی‌شود. فقط باید حواستان به قانون قبل، یعنی یک‌دست نگه داشتن محیط باشد.

طراحی و ساخت ویلا

سقف‌های کاذب با نورپردازی خوب، سالن‌هایی با تزئینات ظریف طلایی مات، کفپوش و دیوارهای چوبی، و لوسترهای تزئینی همه عناصری هستند که به خوبی کنار هم قرار می‌گیرند و نه خیلی فضا را سنگین می کنند نه خیلی سبک! تنها نکته‌ای که مهم است هم‌خانواده بودن این عناصر است. یک اتاق اصلی انتخاب کنید، نشیمن یا غذاخوری، و این تجملات فروتنانه را آنجا به کار بگیرید.

 افسون عناصر کلاسیک یا اشیاء قدیمی

خانه‌ها برای زندگی هستند. آن‌ها محلی برای گذران زندگی، استراحت و بهبودی‌اند. حس خوبی دارد که در این فضا با اشیائی که برای ما در بر دارنده‌ی خاطرات هستند یا اشیاء نوستالژیک احاطه شویم. حضور چند عنصر نوستالژیک مثل مبلمان قدیمی، فرش‌های کلاسیک، لوسترهای آویز یا حتی نقاشی‌های قدیمی دکوراسیون و فضای ویلا را گرم و دلپذیر می‌کند.

طراحی و ساخت ویلا

جایی برای همه چیز

حواستان باشد برای همه چیز جایی در نظر داشته باشید. ویلا را از یک نوع شیء پر نکنید در حالی که جای اشیاء دیگر در آن خالی است. مثلا اگر دوست دارید تمام مبلمانتان از یک نوع باشند، مراقب باشید در این کار زیاده‌روی نکنید. برای لوازم ضروری، فرش‌ها، سوغاتی‌ها و یادگاری سفرهایتان، وسایل بچه‌ها و یادگاری عزیزانتان هم جایی در نظر بگیرید. در آشپزخانه قفسه‌های باز و بسته را فراموش نکنید. برای هرچیز جایی مشخص کنید و در عین حال حواستان باشد ویلا فضای خالی نیز نیاز دارد.

طراحی و ساخت ویلا

گوشه‌های دنج و آرام‌بخش

ویلاها با فضای بزرگ خود اغلب امکان اجرای هر ایده‌ای را در اختیار ما می‌گذارند. اما وقتی صحبت از فضای دنج و گوشه‌های آرام برای استراحت و آرامش می‌شود، کم می‌آورند! اگر تجربه‌ی حضور در ویلاها را داشته باشید متوجه می‌شوید که با هرج و مرجی که می‌توانند ایجاد کنند، چقدر وجود یک گوشه‌ی دنج ضروری است.

طراحی و ساخت ویلا

درباره‌ی طراحی این گوشه‌های دنج باید محتاط و دقیق بود تا بتوان فضایی طبیعی و آرامش بخش ایجاد کرد. خلق یک محیط دنج در گوشه‌ی سالن نشیمن یا گسترده کردن فضای بالکن‌ها و پر کردن این فضا با المان‌های طبیعی مثل گل و گیاه می‌تواند برای چند دقیقه نشستن و دور شدن از هرج و مرج دنیا خوب باشد.

تفریحات خانوادگی مهم‌اند.

ویلاها برای طیف گوناگونی از تفریح‌ و سرگرمی فضای وسیعی در اختیار شما می‌گذارند. معمولا هر فرد از اعضای خانواده گوشه‌ای را به سرگرمی‌های مورد علاقه‌اش اختصاص می‌دهد. یک راه برای این که خانواده دور هم جمع شوند، داشتن اتاق بازی و سرگرمی است.

طراحی و ساخت ویلا

ویلاها به شما این قابلیت را می‌دهند که فضای دلبازی را به بازی و سرگرمی اختصاص بدهید. حتی می‌توانید از عایق‌های صدا برای خارج نشدن سر و صدا استفاده کنید.

 فضای آزاد در طراحی و ساخت ویلا

هرقدر هم فضای آرامبخش و زیبایی درون خانه بسازید، هیچ چیز جای یک بالکن درست و حسابی را نمی‌گیرد. برعکس خانه‌های معمول که بالکن‌های کوچکی دارند، ویلاها به شما این اجازه را می‌دهند که فضای بازهای بزرگ داشته باشید. مثلا می‌توانید بالکنی با مبلمان مخصوص، گل و گیاه و چند المان دکوراتیو دیگر خلق کنید. از این فضاهای باز حتی به عنوان اتاق سرگرمی یا محل برگزاری مهمانی با دوستان هم می‌توان استفاده کرد.

طراحی و ساخت ویلا

اتاق‌های خانوادگی

فضاهای نشیمن دلپذیر که می‌تواند همه را دور هم جمع کند، مالک یک ویلا بودن را ارزشمند می‌کند. مخصوصا در خانواده‌هایی که در طول روز هرکس به کار خودش مشغول است، روزی یک بار دور هم جمع شدن واقعا لذت بخش است. فضای نشیمن و آشپزخانه باید طوری طراحی شوند که شما را ترغیب به دور هم جمع شدن کنند.

طراحی و ساخت ویلا

سرویس بهداشتی‌ هم همان‌ قدر مهم است که دیگر فضاهای خانه!

در طراحی داخلی ویلاها، هیچ وقت نباید طراحی سرویس بهداشتی را دست کم گرفت. در اختیار داشتن فضای کافی برای افزودن امکانات جزئی اما مهم سرویس بهداشتی ویلاها را منحصر به فرد می‌کند. قفسه‌های حوله و لوازم بهداشتی، جکوزی و وان حمام، انتخاب کف پوش و حتی رنگ دیوارها همه به دقت نیاز دارند.

طراحی و ساخت ویلا

این نکات را دست کم نگیرید چرا که اینجا همان جایی است که شما روزتان را شروع و تمام می‌کنید. فراموش نکنید که داشتن فضای خالی کافی نیز مهم است. در غیر این صورت ممکن است در حمام سر بخورید یا آب همه‌ی وسایل را خیس کند! معجزه‌ی رنگ‌های خنثی را هم در نظر داشته باشید!

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر