طراحی فضای پذیرش یا سالن ورودی دفتر کار، مهم‌تر از آنچه فکر می‌کنید هستند!

اولین چیزی که هرکس موقع ورود به دفتر کار شما می‌بیند، دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی بخش پذیرش است. قطعا شما هم دوست دارید دکوراسیون دفتر کارتان در اولین برخورد جذاب باشد و اثر مثبتی روی مراجعه کننده بگذارد. در ادامه نظر طراحان را در مورد اینکه چطور می‌توانید طراحی فضای پذیرش یا سالن پذیرش بهتری داشته باشید می‌خوانید.

۱- حواستان به هویت محیط کارتان باشد.

طراحی داخلی فضای پذیرش دفتر کار شما درست مثل «دست دادن» هنگام اولین ملاقات است؛ یک خوش و بش اولیه که شما را معرفی می‌کند، می‌گوید چه کسی هستید و چه کار می‌کنید. اینکه شما هویت خودتان و کسب و کارتان را در اولین برخورد به خوبی عرضه کنید به مراجعین شما کمک می‌کند راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کنند. اگر کسی وارد دفتر شما شود و از خودش بپرسد: آیا درست آمدم؟! یعنی یک جای کار می‌لنگد. علاوه بر استفاده از پالت رنگ برندتان برای رنگ آمیزی فضا، به کف پوش، مبلمان، نورپردازی و دکوراسیون هم توجه کنید. با کمی چاشنی خلاقیت لوگویتان را به طرزی چشم‌گیر در فضا استفاده کنید. اگر تیم بازاریابی مخالفتی ندارد،‌ حتی می‌توانید بخشی از لوگو را به طور مستقل و با جاذبه‌ی بیشتر به نمایش بگذارید. مثلا از آن یک مجسمه‌ی دکوراتیو بسازید یا …

۲- ظرافت مبلمان

میز پذیرش اولین چیزی است که مراجعین شما می‌بینند پس باید به قدر کافی در طراحی فضای پذیرش خوب جلوه کند. می‌توانید یک میز سفارشی متناسب با هویت خود سفارش بدهید که از متریال‌های طبیعی ساخته شده و با افزودن چند نورپردازی ظریف فضا را آن طور که می‌خواهید بسازید. نیاز به گفتن ندارد که هر میزی نیاز به یک صندلی ارگونومیک و زیبای متناسب با محیط دارد. اینجاست که کمک گرفتن از یک تیم طراحی می‌تواند کار را بسیار ساده‌تر کند.

۳- هرج و مرج ممنوع!

شلوغی و در هم ریختگی دکوراسیون داخلی در طراحی فضای پذیرش مساوی است با استرس! وقتی حواس شما با محرک‌های متفاوت بیش از اندازه تحریک می‌شوند، آرام ماندن و تمرکز کردن سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. مطمئن شوید که محیط پذیرش دفتر شما فضای کافی را برای مرتب قرار دادن وسایل مورد نیاز داراست و در نتیجه از هرج و مرج به دور می‌ماند. تصور کنید دفتر کار شما به قدر کافی فضاهای مخفی و دور از چشم برای آویزان کردن کت و قرار دادن وسایلتان داشته باشد! یک تیم طراحی درست و حسابی می‌تواند این کار را برای شما انجام بدهد.

طراحی فضای پذیرش چه اصولی دارند؟

۴- سر و صدای مخرب

در ورودی مداوم باز و بسته می‌شود، تلفن زنگ می‌خورد،‌ صدای حرف از گوشه و کنار دفتر بلند است و … تمام این‌ها سالن پذیرش را تبدیل به یک محیط پر سر و صدا می‌کنند. این روزها گرایش به قرار دادن میز پذیرش در یک محیط عمومی و مشترک بیشتر از قبل شده است. در دفاتر کاریِ فعالیت محور این اتفاق مفید است اما باید به کم کردن سر و صدای در طراحی فضای پذیرش نیز توجه کرد.

طراحی فضای پذیرش درست به شما کمک می‌کند در عین حال که میز پذیرش، در یک فضای عمومی و اجتماعی است،‌ سر و صدای اطرافش را به حداقل برسانید. برای مثال افزودن پوشش‌ها، متریال‌ها و پارچه‌های بافت دار صداهای ناخواسته را جذب می‌کند و از سر و صدا می‌کاهد. پوشش دیوار‌ها، پنل‌های هنرمندانه،‌ فرش و کفپوش مناسب همه می توانند نویز و صدای محیط را کمتر کنند.

جداساز‌ها و تقسیم کننده‌های فضا، کمد‌ها و قفسه‌ها، و حتی گیاهان به متناسب شدن صدای فضا کمک می‌کنند.

۵- آب و هوای متعادل

ورود یک جریان هوای منجمد کننده به داخل دفتر با هر بار باز و بسته شدن در ورودی اصلا خوشایند نیست! سوال این است که چطور می‌توانیم هوای محیط را مطبوع و متعادل نگه داریم بدون اینکه از یک بخاری برقی زیر میز استفاده کنیم؟ (قطعا شما خطر آتش سوزی یا اتلاف انرژی را برای دفترتان نمی‌خواهید!!) البته که چند راهکار وجود دارد.

یک وسیله‌ی گرمایشی مقابل ورودی دفتر باعث ایجاد یک مانع گرمایی می‌شود که از ورود هوای سرد جلوگیری می‌کند. یک لایه عایق هوایی برای سقف هم می‌تواند کارساز باشد. اما بر خلاف تصور عموم، ساخت یک اتاقک پذیرش پشت شیشه‌های ضخیم نه تنها راهگشا نیست که مشکل ساز نیز هست.

۶- فریب کار نباشید!

پشت صحنه و جلوی صحنه در دفتر کار شما باید با هم تناسب داشته باشند. تا به حال پیش آمده به دفتری پا بگذارید که سالن پذیرش بسیار زیبایی دارد اما به محض اینکه قدم جلوتر می‌گذارید با یک فضای کاری بی روح مواجه شوید؟ این عدم تناسب به مراجعین شما این پیام را می‌رساند که شما کارکنان و مراجعین‌تان را به یک اندازه مهم نمی‌دانید. بهتر است مبلمان و طراحی فضای پذیرش با طراحی بقیه فضاهای دفتر کار در هماهنگی کامل باشند.

۷- جرئت هنجار شکنی داشته باشید!

طراحی فضای پذیرش چه اصولی دارند؟

شاید شما یک بارِ کافه و نوشیدنی، یک کیوسک نوبت دهی دیجیتال یا هر چیز دیگری را به سالن پذیرش ترجیح بدهید. نترسید و متفاوت باشید! معماری داخلی و  طراحی داخلی می‌تواند بر اساس تمایل و نیاز شما منعطف عمل کند و همان چیزی را خلق کند که برای شما، هویت کاری و مشتری‌هایتان مقبول است.

طراحان و متخصصین ما در مجموعه خلاق طرح و ساخت برژمان آمادگی همراهی شما برای ایجاد تغییر در فضای کار شما را دارند، برای مشاهده نمونه کارهای ما از این لینک استفاده کنید.

معماری داخلی

طرح و ساخت برژمان

طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی اداری
طراحی داخلی آرایشگاه
طراحی داخلی رستوران
طراحی فروشگاهی
طراحی فروشگاهی
برج ایران زمین - طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی مسکونی
طراحی داخلی آزمایشگاه جردن

مشاوره دیزاین داخلی

نقشه سفر مشتری و بلوپرینت خدمات چیست؟
کتابچه رایگان آرکتایپ‌های طراحی داخلی فروشگاه
ترند فضای کار در سال ۲۰۲۲
دیزاین دفتر کار خانگی
۸ ترفند برای طراحی اتاق خواب
۱۰ نکته برای طراحی داخلی اتاق کودک
۵ اصل در طراحی فراگیر